لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

معاون رئیس جمهور امریکا: مسدود ماندن نهاد های آموزشی دختران در افغانستان قابل تاسف است


تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در حال حاضر درنتیجه محدودیت های وضع شده طالبان٬ مسدود شده است.
تصویر آرشیف: یکی از مکاتب دخترانه در غرب افغانستان که در حال حاضر درنتیجه محدودیت های وضع شده طالبان٬ مسدود شده است.

معاون رئیس جمهور امریکا می گوید که با گذشت یک سال از ممانعت بر آموزش دختران در مکتب های متوسطه و لیسه در افغانستان٬ خیلی متاثر شده است.

کمالا هاریس در تویتی به روز جمعه (۲۴ مارچ) گفت، از اینکه بر آموزش دختران و زنان در پوهنتون های افغانستان هم اجازه داده نمی شود، عمیقاً متاسف است.

هاریس که خودش یک زن است، در ادامه گفته که ایالات متحده هیچگاه دفاع از حقوق زنان و دختران در جهان را توقف نخواهد داد.

کمالا هاریس
کمالا هاریس

یک روز پیش از معاون رئیس جمهور امریکا، زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان در تویتی گفت که طالبان باید در مورد رفتار خود با زنان و دختران افغان و پیامد های پالیسی شان تجدید نظر کنند.

به گفتۀ خلیلزاد، اجازه ندادن طالبان به گشایش مکتب های لیسه و متوسطه و همچنان پوهنتون ها، نه تنها ظالمانه است، بلکه حقوق اسلامی بانوان را نیز زیر پا می کند.

زلمی خلیلزاد از طالبان خواسته که باید در آیندۀ خیلی نزدیک، تاریخ دقیق را برای بازگشایی مکتب ها و موسسه های تحصیلات عالی برای زنان و دختران تعیین کنند.

زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان
زلمی خلیلزاد نماینده پیشین ایالات متحده در امور صلح افغانستان

همزمان با این ادریانا ووگیلار (Adriana Vogelaar) مسئول بخش آموزش صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد در افغانستان، در پیامی به رادیو آزادی گفت که با فرمان های طالبان، دختران خیلی نا امید شده اند.

زلمی خلیلزاد: طالبان باید به زودی تاریخی برای بازگشایی مکاتب دختران تعیین کنند

" دختران در صنف های ابتدائیه هم خیلی دلسرد می شوند زیرا آیندۀ برای خود نمی بینند که به آموزش ادامه دهند، چی در دوره لیسه باشد و یا هم در سطح پوهنتون ها."

در تمامی سال۱۴۰۱ خورشیدی، برای یک روز هم به دانش آموزان بالاتر از صنف ششم در افغانستان، از سوی طالبان اجازه داده نشد که در مکتب های دولتی حضور یابند.

از سه ماه به اینسو، دختران دانشجو در پوهنتون ها نیز از ادامه آموزش ممنوع شده اند و هیچ نشانۀ از آغاز دو باره درس های آنها دیده نمی شود.

مقام های طالبان بار ها گفته اند که تصمیم شان در مورد آموزش دختران موقتی است اما با بسته ماندن دروازه مکتب های دخترانه برای دانش آموزان بالاتر از صنف ششم، نا امیدی در مورد سرنوشت پوهنتون ها برای بانوان دانشجو افزایش یافته است.

سازمان ملل متحد و جامعه جهانی از افغانستان به عنوان یگانه کشوری نام می برند که میلیون ها دختر به آموزش دسترسی ندارند و حقوق بنیادی آنها سلب شده است.

XS
SM
MD
LG