لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۱

خانجان الکوزی: تاجران بگونه انفرادی نیازمندان را کمک می‌کنند


یک خانواده نیازمند در کابل - عکس از آرشیف
یک خانواده نیازمند در کابل - عکس از آرشیف

حبیب الله، سرپرست یک خانوادۀ ۸ نفری در ولایت لوگر است که قبلاً وظیفۀ دولتی داشته و اکنون به گفتۀ خودش بیکار است.

او به رادیو آزادی گفت، خانواده‌اش در وضعیت بد اقتصادی قرار گرفته و در بازار برای خرید مواد خوراکه و سبزیجات فاسد شده بیرون شده است:
"نه دکان دارم، نه ماموریت دارم، بچه‌هایم هم بیکار هستند، حیران ماندیم به دربار خدا آمدیم کچالوی زدگی را می‌خریم، بادنجان که بلکل از کار افتیده را می‌خرم که پنج افغانی ارزانتر باشد."

نجیبه، سرپرست یکی از خانواده‌های فقیر در شهر مزارشریف می‌گوید، روزهای رمضان را با مشقت زیاد سپری می‌کند:
"در چند روزی که از رمضان می‌گذرد، هیچ چیزی برای خوردن پخته نکردیم، زندگی همین رقم با مشکلات سپری می‌شود، من به شدت به مواد غذایی نیاز دارم."

برخی از مسئولان نهادهای خیریه در افغانستان می‌گویند، روزانه بر تعداد افراد نیازمند افزوده می‌شود.

صمیم نوری، مسئول نهاد خیریه امام جواد در کابل به رادیوآزادی گفت:
"متاسفانه کمک‌هایی که در دسترس ما قرار گرفته بسنده نیست، برای خانواده‌هایی که مراجعه می‌کنند ما روزانه تا ۳۰۰ زنگ دریافت می‌کنیم اما ظرفیت ما کم است."

در همین حال مسئولان اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان که پیش از این از آدرس صندوق سخاوت این اتاق به نیازمندان به ویژه در ماه رمضان کمک می‌کردند، می‌گویند که اکنون این صندوق فعال نیست و تاجران به گونۀ انفرادی به نیازمندان کمک خواهند کرد.

خانجان الکوزی
خانجان الکوزی

خان جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ این اتاق به رادیو آزادی گفت:
"اتاق تجارت قبلاً یک صندوق سخاوت داشت که تاجران در حکومت جمهوریت در آن پول جمع می‌کردند و مستقیماً از سوی اتاق توزیع می‌شد، اما پس از آمدن امارت اسلامی تاجران، کمپنی‌های بزرگ و کوچک از طرف خود توزیع می‌کنند و در اخیر توزیع برای ما گزارش می‌دهند."

آقای الکوزی دلیل این کار را کاهش عواید تاجران عنوان می‌کند و می‌گوید، شرکت‌ها به قدر توان خود با خانواده‌های بی‌بضاعت کمک می‌کنند.

اتحادیۀ سراسری صرافان افغانستان نیز می‌گوید که صرافان هم در رمضان امسال به گونۀ انفرادی کمک‌هایشان را به نیازمندان توزیع خواهند کرد.

عبدالرحمن زیرک، سخنگوی این اتحادیه به رادیو آزادی گفت:
"این بار کمک‌ها به شکل انفرادی است، هر صراف فهرست از مستحقین را با خود دارد و افراد مستحق برایشان معلوم است و می‌خواهند که با آنها کمک کنند."

این در حالیست که همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان برتعداد افراد فقیر و بی‌بضاعت که در جاده‌های کابل صف کشیدند، افزوده شده است.

دفتر هماهنگی امور بشری سازمان ملل متحد (اوچا) هم اخیراً گزارش داده که شمار افراد نیازمند به کمک‌های بشری در افغانستان به ۲۸.۳ میلیون تن افزایش یافته است.

برنامۀ جهانی غذا (دبلیو اف پی) در افغانستان گفته که اگر این سازمان به زودی ۹۰ میلیون دالر بودجۀ درخواستی‌اش را دریافت نکند، در ماه آینده ۹میلیون افغان از دریافت کمک محروم خواهند شد.

XS
SM
MD
LG