لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

ماه رمضان؛ مردم: نرخ مواد اولیه بیشتر از پیش بلند رفته است طالبان: نظارت می‌کنیم


آرشیف، مندوی شهر کابل
آرشیف، مندوی شهر کابل

درحالی‌که شاروالی کابل زیر اداره حکومت طالبان می‌گوید بر کنترول نرخ‌ها نظارت می‌کند، مردم اما می‌گویند با آغاز ماه رمضان نرخ مواد اولیه بیشتر از پیش افزایش یافته است.

آنان ادعا می‌کنند که دکانداران بدون توجه به نرخ‌نامه تعیین شده شاروالی اجناس را می‌فروشند.

دکانداران بدون توجه به نرخ‌نامه تعیین شده شاروالی اجناس را می‌فروشند.
شماری از مردم

ضیاالله می‌گوید در ماه رمضان نرخ مواد اولیه و مواد خوراکی بیشتر از پیش افزایش یافته است.

به‌گفته او نبود نظارت دقیق از نرخ‌نامه و بازار از سوی شاروالی کابل زیر اداره حکومت طالبان سبب شده دکانداران به نرخ دل‌خواه اجناس را بفروشند.

ضیاالله می‌گوید: "در ماه رمضان یک سیر پیاز ۵۰۰ روپیه شده، بادنجان رومی قیمت، کچالو قیمت، تمام جنس‌ها قیمت شده، این بخاطری‌که ماه مبارک رمضان آمده مردم ظالم شده رفتند، یکی دیگه تجارهای ما هم ظالم شده، در این ماه مبارک رمضان تمام جنس‌ها را قیمت کردند، پیش از ماه مبارک رمضان تمام جنس‌ها ارزان بود."

آرشیف، مارکیت مواد خوراکی و اولیه در مندوی شهر کابل
آرشیف، مارکیت مواد خوراکی و اولیه در مندوی شهر کابل

بریالی یکی دیگر از شهروندان افغانستان می‌گوید با آمدن رمضان احتکار در بازارها حاکم شده‌است.

بریالی می‌گوید: "شاروالی کابل نرخ‌نامه تعیین کرده، اما به این نرخ‌نامه نظارت ندارد، تجاران احتکار می‌کنند و دکانداران که نام روزه را می‌شنوند یکی بر دو اجناس را قیمت می‌کنند. یک مثال کوتاه می‌دهم پیش از روزه یک چهاریک رومی به ۵۰ افغانی بود، فعلاً به ۱۰۰ افغانی است، یک کیلو گوشت پیش از روزه ۳۸۰ تا ۴۰۰ بود حالا ۵۰۰ است."

این شهروندان از حکومت طالبان می‌خواهند از نرخ‌ها در بازار در ماه رمضان با توجه به چالش‌های اقتصادی نظارت درست کنند.

طالبان از نرخ‌ها در بازار در ماه رمضان با توجه به چالش‌های اقتصادی نظارت درست کنند.
شماری از مردم

نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل زیر اداره حکومت طالبان اما می‌گوید، آنان نرخ‌نامه‌ای تعیین کرده را به گونه منظم در بازار تطبیق می‌کنند.

به‌گفته وی در نرخ‌نامه آنان قیمت ۳۰ قلم جنس که شامل مواد اولیه می‌شود تعیین شده‌است.

آرشیف، یک طالب مسلح حین گشت‌وگذار در مندوی شهر کابل
آرشیف، یک طالب مسلح حین گشت‌وگذار در مندوی شهر کابل

او می‌افزاید: "از این پروسه شاروالی کابل و حدود ۲۲ آمریت تنظیم مارکیت‌هاکه زیر مجموعه ما هستند و همچنان تیم گزمه و نمبر تماس «۰۷۹۵۸۸۰۸۸۰» بخاطر گرفتن شکایات مردم است که مطلقاً این نرخ‌نامه در شهر کابل تطبیق می‌شود."

یک تن از دکانداران شهر کابل که فروشنده مواد خوراکی است و نمی‌خواهد در گزارش از او نام گرفته شود می‌گوید آنان بر اساس قیمت دالر اجناس را خرید و فروش می‌کنند، نه نرخ‌نامه شاروالی: "نرخ‌نامه تعیین شده، اما جنس را از هنگر والا می‌خرد، در دست خود شان نیست که چیزی را وارد کند. به نرخ‌نامه نمی‌تواند جنس بگیرد، چون دالر یک روز بالا می‌رود و یک روز پائین. وقتی چیزی را می‌خرد و دالر یکیارگی بالا می‌رود، او مجبور است آن‌را پوره کند. نمی‌تواند تاوان را از جیب‌اش بپردازد. اصلاً در نرخ‌نامه جور نمی‌آید."

بر اساس قیمت دالر اجناس را خرید و فروش می‌کنیم، نه نرخ‌نامه شاروالی
یک تن از دکانداران شهر کابل

خانجان الکوزی عضو هیئت مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان اما می‌گوید پس از فصل زمستان تا کنون نرخ‌های جهانی ثابت است و هیچ مانع دیگری هم برای افزایش نرخ‌ها به وجود نیامده است.

آرشیف، انتقال مواد خوراکی وارداتی به گدام‌ها در شهر کندز
آرشیف، انتقال مواد خوراکی وارداتی به گدام‌ها در شهر کندز

او می‌گوید: "در دنیا نرخ به شکل ثابت است، مانندی‌که قبلاً بود، یعنی کدام تغییری بوجود نیامده که یا راه بند شده باشد یا مواد غذایی قیمت شده باشد، نرخی‌که شاروالی داده نرخ حقیقی است و مطابق او باید اجراآت کنند و کسانی‌که عمده فروش هستند به هیچ وجه قیمت نمی‌فروشند، نرخ معلوم است، شاروالی هم که نرخ تعیین می‌کند به شرکت‌های بزرگ هم تماس می‌گیرند و هم مصارف را می‌بینند."

افزایش نرخ مواد خوراکی و سایر اجناس مورد ضرورت مردم در ماه رمضان گپ تازه‌ای نیست.

افزایش نرخ مواد خوراکی و سایر اجناس مورد ضرورت مردم در ماه رمضان گپ تازه‌ای نیست.

همه‌ساله مردم افغانستان از این مسئله شاکی بوده‌اند، اما امسال درحالی آنان گواه بلند رفتن نرخ مواد اولیه اند که بر بنیاد آمارهای ارائه شده از سوی سازمان‌های حقوق بشری بین‌المللی بیشتر از نیم نفوس افغانستان توان تهیه خورد و نوش روزانه خود را به دلیل فقر، بی‌کاری، ناامنی و بحران اقتصادی از دست داده‌اند.

XS
SM
MD
LG