لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۷

رادیو سرحد برای دختران بازمانده از مکتب در غور برنامه‌های رادیویی راه اندازی کرده است 


شماری از دانش آموزان دختر در ولایت غور که از رفتن به مکتب از سوی طالبان محروم شده اند به برنامه های آموزشی که از طریق رادیوی محلی سرحد راه اندازی شده، گوش می‌دهند.
شماری از دانش آموزان دختر در ولایت غور که از رفتن به مکتب از سوی طالبان محروم شده اند به برنامه های آموزشی که از طریق رادیوی محلی سرحد راه اندازی شده، گوش می‌دهند.

گروهی از دختران در خانه‌ای در گوشه‌ای از شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور برنامه‌های آموزشی رادیو سرحد، رادیویی محلی خصوصی را روی موج اف‌ام به دقت گوش می‌کنند.

مهناز رسولی یکی از آنان است.

او دانش آموز صنف دهم لیسه سلطان راضیه غوری بود که طالبان به قدرت برگشتند و در یکی از اولین اقدامات‌شان رفتن او و دیگر دختران افغان بالاتر از صنف ششم را به مکتب منع کردند.

مهناز اکنون می‌گوید که برنامه‌های رادیویی جای مکتب را نمی‌گیرد، اما به او کمک می‌کند که درس‌هایش را دنبال کند: "ما بسیار خوش هستیم که از طریق رادیو درس‌های مکتب را گوش می‌دهیم. ما می‌خواهیم که امسال دروازه‌های مکاتب به روی دختران باز شود."

سمیه دانش آموز صنف هفتم لیسه سلطان راضیه غوری نیز شنونده این برنامه رادیویی است.

او می‌گوید: "وقتی که سال نو می‌شد، ما برای رفتن به مکتب آمادگی می‌گرفتیم لباس، بوت، کتابچه و بکس می‌گرفتیم. اما امسال مکتب‌ها را به روی ما بستند امسال از طریق رادیو درس‌های خود را گوش می‌کنیم. بسیار خوشحال هستیم."

رادیو سرحد با آغاز سال تعلیمی جدید هفته سه برنامه آموزشی برای دختران مکتب و یک برنامه آموزشی برای دانشجویان دانشگاه راه اندازی کرده است.

رادیو سرحد یکی از رادیو های محلی در ولایت غور
رادیو سرحد یکی از رادیو های محلی در ولایت غور

برنامه‌های آموزشی این رادیو مضامین اجتماعی، ادبیات و ریاضی را در بر می‌گیرد.

سید معروف سیدی مدیر مسئول رادیو سرحد به رادیو آزادی گفت: " خوب تا زمانی که دختران دانش آموز و دانشجو بتوانند به مکاتب و دانشگاه‌ها بروند؛ ما برنامه‌های آموزشی را از طریق رادیو سرحد به راه انداخته ایم به همکاری استادان دانشگاه و استادان مکاتب که از طریق امواج رادیوی ما پخش می‌شود و دختران دانشجو و دانش آموز می‌توانند در خانه‌های‌شان رادیو را گوش بدهند و از برنامه‌های آموزشی ما مستفید شوند."

سیدی افزود که در کنار برنامه‌های آموزشی آنان هفته یک برنامه تحت نام روان سالم را با حضور مشاوران روانشناسی برای زنانی که از مشکلات روحی و روانی رنج می‌برند نیز راه اندازی کرده اند.

طالبان در ولایت غور نیز از این اقدام رادیو محلی استقبال می‌کنند.

مولوی عبدالحی زعیم رئیس اطلاعات و فرهنگ غور راه اندازی این برنامه‌های رادیویی را برای دختران بازمانده از مکتب مفید عنوان می‌کند:​ "وقتی که رادیو نشر کند آن را خواهران هم می‌شنوند، برادر‌ها هم می‌شنوند، خرد و کلان همه می‌شنوند این برای همه جامعه موثر است. به خصوص کسانیکه بیشتر ضرورت دارند که به مکاتب فعلاً دسترسی ندارند به آنها زیادتر مفید است."

پیش از این بسیاری دختران دانش آموز در افغانستان به تعلیم آنلاین روی آورده اند ولی دختران در غور می‌گویند به دلیل نامساعد بودن امکانات اینترنت در این ولایت آنان نتوانستند در آن برنامه‌ها شرکت کنند.

همچنان مردم در مناطق دور افتاده و کوهستانی مانند غور به دلیل کمبود برق، دسترسی کمی به شبکه‌های تلویزیونی دارند و برنامه‌های رادیویی طرفدار بیشتر دارد.

شماری از دختران از این که رادیو سرحد برای شان زمینه آموزش را از طریق برنامه های رادیویی فراهم کرده خوشحال اند
شماری از دختران از این که رادیو سرحد برای شان زمینه آموزش را از طریق برنامه های رادیویی فراهم کرده خوشحال اند

غلام سخی سخا یک تن از استادان برنامه‌های رادیویی را مفید عنوان می‌کند :" از طریق رادیو فکر کنم در شرایط فعلی در خانه از اهمیت بالای برخوردار است چون در خانه نشسته درس‌ها گوش می‌گیرند و جا دارد از خانواده‌ها نیز بخواهم که فرزندان‌شان را اجازه بدهند تا درس‌ها را گوش کنند بی‌نهایت مهم خواهد بود."

طالبان از ماه اسد سال ۱۴۰۰ هجری شمسی با برگشت به قدرت در افغانستان، تا هنوز هم به دختران اجازه آموزش بیش از صنف ششم را نداده اند و در دسمبر سال گذشته دختران و زنان افغان را از رفتن به پوهنتون‌ها نیز منع کردند.

اکنون نوریه احمدی یکی از دختران دانش آموز در غور از طالبان می‌خواهد که به دختران اجازه رفتن به مکتب را بدهند:​ "حدود دو سال می‌شود از مکتب محروم هستیم از امارت اسلامی خواهشمندیم که مکتب‌ها را بروی ما بازگشایی کنند تا زحمت ده ساله ما از بین نرود."

مرتبط

XS
SM
MD
LG