لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۲

وزیر دفاع امریکا: از خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پیشیمان نیستم


تصویر آرشیف: نیروهای امریکایی در افغانستان
تصویر آرشیف: نیروهای امریکایی در افغانستان

وزیر دفاع امریکا می‌گوید از چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان هیچ‌گونه پشیمانی ندارد.

لوید آستین، به روز چهارشنبه در نشست استماعیه مجلس نماینده گان که بخاطر توضیح در مورد بودجه دفاعی سال آینده میلادی با مارک میلی رئیس کمیته لوی درستیزان اردوی امریکا، فراخوانده شده بود در پاسخ به این پرسش جیم بنکس نماینده جمهوری‌خواه که آیا در مورد خروج و یا چگونگی آن از افغانستان پشیمان است یا خیر؟ گفت از آن پشیمان نیست.

جیم بنکس در این نشست با اشاره به کشته شدن ۱۳ سرباز امریکایی در حمله انتحاری داعش در روند خروج نیروهایی امریکایی از افغانستان از آقای آستین پرسید که آیا تا کنون کسی در وزارت دفاع در مورد خروج مرگبار از افغانستان مسئولیت گرفته است؟

لوید آستین افزود تا جایی‌که او می‌داند آنان در این مورد حسابده نیستند.

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا
لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده امریکا

وزیر دفاع امریکا گفت:

"از تصمیم رئیس جمهور در این مورد حمایت می‌کنم، (از نحوه خروج از افغانستان ) من هیچ پشیمانی ندارم، نیروهای ما از آن‌جا (افغانستان) ۱۲۴ هزار تن را تخلیه کردند."

جیم بنکس نماینده جمهوری‌خواه پس از شنیدن این اظهارات وزیر دفاع امریکا از رئیس مجلس نماینده گان آن کشور خواست تا حکومت جو بایدن را بابت آنچه در افغانستان اتفاق افتاده، پاسخگو قرار دهد.
در حمله‌ای که در ۲۶ ماه اگست ۲۰۲۱ در برابر یکی از دروازه‌های میدان هوایی کابل رخ داد، بیش از ۱۷۰ تن به شمول ۱۳ نظامی امریکایی کشته شدند.

تصویر آرشیف: محل رویداد خونین میدان هوایی بین المللی کابل که در ماه اگست سال ۲۰۲۱ صورت گرفت
تصویر آرشیف: محل رویداد خونین میدان هوایی بین المللی کابل که در ماه اگست سال ۲۰۲۱ صورت گرفت

مسید صافی برادر یکی از قربانیان می‌گوید، برادرش که پدر پنج فرزند خردسال بوده با نیروهای خارجی کار کرده بود و در آن روز با اسناد دست داشته‌اش به میدان هوایی کابل رفته بود:

"او طوری به شهادت رسیده بود که پیشانی، دست و بغل‌اش زخم برداشته بود، حدس زده می‌شد یا گفته می‌شود که مرمی به سر، دست و بغل‌اش برخورد کرده بود و اکثر مردم به همین شکل کشته شده بودند. کسانی‌که در نتیجه انفجار در آن‌جا کشته شده بودند سر برخی آنان بود تن‌های شان از بین رفته بود یا تن‌شان باقی مانده بود و سر شان از بین رفته بود، متأسفانه از او همسر و پنج کودک برجا مانده است."

جیم بنکس: حکومت بایدن به خاطر آنچه در افغانستان اتفاق افتاده است باید پاسخگو قرار گیرد

این درحالی‌ست که دو روز پیش از این مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان کانگرس امریکا از حزب جمهوری‌خواه، نامه احضاریه انتونی بلینکن وزیر خارج امریکا را به دلیل عدم فراهم‌سازی معلومات در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان امضا کرد.

جمهوری‌خواهان در حالی روی تحقیقات در مورد چگونگی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان پافشاری می‌کنتد که توافق دوحه میان امریکا و طالبان در زمان دونالد ترمپ رئیس جمهور پیشین امریکا از حزب جمهوری‌خواهان امضا شد که راه را برای خروج نیروهای امریکایی و متحدان‌اش از افغانستان هموار کرد.

احمد سعیدی کارشناس سیاسی
احمد سعیدی کارشناس سیاسی

شماری از آگاهان سیاسی اما می‌گویند، مقام‌های دیپلوماتیک و نظامی امریکا در مورد آنچه در افغانستان گذشته در خلای معلوماتی قرار دارند.

احمدی سیعدی آگاه سیاسی می‌گوید:

"احساس می‌شود که همه دستگاه دیپلوماسی و همه ارگان‌های نظامی از آن‌چه در افغانستان اتفاق افتاده آگاهی نداشته اند، بنا یک خلای معلوماتی وجود دارد که یکی به دیگری مشکل ایجاد می‌کنند."

جو بایدن رئیس جمهور امریکا اما همواره از تصمیم‌اش برای خروج از افغانستان دفاع کرده و گفته که به طولانی‌ترین جنگ کشورش در تاریخ، نقطۀ پایان گذاشته است.

هرچند رئیس جمهور بایدن اعلام کرده بود که سربازان امریکایی را در ۱۱ سپتمبر ۲۰۲۱ از افغانستان خارج می‌کند، اما، در ماه اگست، طالبان با آغاز حملات تهاجمی حتی برخی ولایات را به سرعت بدون درگیری یکی پی دیگر تصرف کردند و در نهایت حکومت جمهوری محمد اشرف غنی که ایالات متحده امریکا از آن حمایت می کرد، سقوط کرد.

XS
SM
MD
LG