لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۳

واشنگتن ایگزامینر: بحث خروج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ کی ملامت است؟


آخرین روز های حضور نیروهای امریکایی در افغانستان - میدان هوایی بین المللی کابل
آخرین روز های حضور نیروهای امریکایی در افغانستان - میدان هوایی بین المللی کابل

نشریه واشنگتن ایگزامینر

  • نشریه واشنگتن ایگزامینر در یک مقاله با توجه به خروج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ این مسئله را نمونه یی از ضعف رئیس جمهو جوبایدن خوانده است.

این نشریه به نقل از نیوت کنگریچ رئیس اسبق مجلس نماینده گان امریکا نوشته است که چگونه گی خروج نیروهای امریکایی از افغانستان٬ اعتبار ایالات متحده را در سطح جهانی خدشه دار ساخته است.
به نوشته واشنگتن ایگزامینر٬ کینگریچ این اظهارات را در پیوند با انتخابات آینده امریکا در بحث با یک رادیوی امریکایی ابراز کرده است.

در جریان دو هفته اخیر ماه اگست سال ۲۰۲۱ امریکا تمامی سربازان خود را از افغانستان در حالت هرج و مرج بیرون کرد که در همان جریان یک حمله انتحاری نیز در میدان هوایی کابل رخ داد که در نتیجه سیزده سرباز امریکایی در‌آن کشته شدند.

پیش از این نیز برخی از منتقدین جوبایدن به خاطر بیرون کشیدن سربازان امریکایی از افغانستان٬ انتقاداتی را در زمینه خط مشی بایدن مطرح کرده بودند.

اما اداره بایدن از این عمل خود دفاع کرده و گفته است که تصمیم خروج نیروها از افغانستان را اداره دونالد ترامپ اتخاذ کرده بود که آنان با اندکی تاخیر آن را عملی کرده اند.

روزنامه دیلی پاکستان

  • روزنامه دیلی پاکستان در تازه ترین شماره خود مقاله یی را در مورد اعزام مجدد دییلومات ارشد پاکستان٬ عبیدالرحمان نظامانی به کابل٬ منتشر کرده است.

روزنامه نوشته است که اسلام آباد چهار ماه پس از آن که داعش تلاش کرد سو قصد علیه نظامانی شارژدافیر سفارت پاکستان انجام بدهد٬ اسلام آباد تصمیم گرفته است که آقای نظامانی را دوباره به کابل اعزام کند.

به نوشته روزنامه این تصمیم در جریان صحبت اخیر تلفنی بلاول توتو زرداری وزیر خارجه پاکستان و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان گرفته شده است.

به تاریخ دوم ماه دسامبر سال ۲۰۲۲ میلادی در کابل بر شارژدافیر عبیدالرحمان نظامانی حمله مسلحانه صورت گرفت٬ اما وی از این رویداد جان به سلامت برد ولی یکی از محافظین وی در این جریان زخم برداشت.

پس از این رویداد٬ اسلام آباد آقای نظامانی را از افغانستان بیرون کشید و از طالبان خواست در مورد این رویداد تحقیقات جدی انجام داده و امنیت سفارت پاکستان را در کابل تامین کنند.
مسوولیت آن رویداد را گروه داعش به عهده گرفته بود.

پاکستان در حالی دیپلومات ارشد خود را به کابل اعزام می کند که درکابل و برخی از ولایات دفاتر قونسلی پاکستان به کندی عمل می کنند و مردم در اخذ ویزه پاکستان با مشکلات فراوانی رو به رو اند.

XS
SM
MD
LG