لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۲۲

کمبود خدمات ترانسپورت شهری در روز های عید در کابل مشکل ساز شده است


موتر های ملی بس در کابل
موتر های ملی بس در کابل

برخی از باشندگان کابل با انتقاد از کمبود خدمات ترانسپورتی عامه می‌گویند، بخاطر بلند بودن کرایۀ تکسی نمی‌توانند، به خانۀ دوستان و اقارب‌شان به عید مبارکی بروند.

آنان می‌گویند، حکومت طالبان باید در روزهای عید فعالیت وسایط ملی بس را در لین‌های مختلف شهر بیشتر می‌کرد تا خانواده‌های که توان پرداخت کرایۀ تکسی را نداشتند، با استفاده از این وسایط به خانۀ بستگان و دوستان خود می‌رفتند.

رئیسه در شهرکابل همراه با شوهر بیمار و سه فرزندش زندگی می‌کند.

او به رادیوآزادی گفت، امسال به دلیل فقر و مشکلات اقتصادی نتوانسته هیچ آمادگی برای عید بگیرد و در کنار آن بخاطر بلند بودن کرایۀ تکسی و دیگر و موترهای لینی، دو روز عید را در خانه نشسته است.

"در همین نزدیکی‌ها خانۀ دوستان و خویشاوندان رفتیم، اما کسانی که در مناطق دورترهستند نرفتیم، بخاطری که توان کرایه را ندارم، تکسی‌ها بسیار کرایۀ گزاف می‌گیرند، من تاحال در عید حتی چپلک به پای فرزندان خود نگرفتیم."

مردم می گویند که موتر های شخصی لینی کرایه بیشتر اخذ می کنند و آنان توان پرداخت کرایه را ندارند
مردم می گویند که موتر های شخصی لینی کرایه بیشتر اخذ می کنند و آنان توان پرداخت کرایه را ندارند

فیصل، دیگر باشندۀ شهر کابل نیز می‌گوید، وضعیت اقتصادی خوب ندارد و در روزهای عید می‌خواهد با وسایط ارزان تر به عید مبارکی برود.

یک باشنده کابل: به دلیل نداشتن کرایه تکسی و نبود موتر های ملی بس نتوانستم در روز های عید به دیدار اقاربم بروم

"اگر ما درهمین روزهای عید بخواهیم به یک جای برویم آن هم با وسایط تکسی از ما ۳ تا ۴ صد افغانی می‌گیرند ولی اگر ملی بس موجود باشد می‌تواند ما را با ۱۰ افغانی انتقال بدهد، من محصل استم و توان کرایۀ بلند را ندارم."

فریده، یکی دیگر از باشندگان شهر کابل می‌گوید، حکومت طالبان باید بخاطر ارائه خدمات ترانسپورتی به مردم در روزهای عید، وسایط ملی بس را بیشتر می‌ساخت.

" من یک معلم استم و ۷ هزار افغانی معاش دارم اگر خانۀ قوم‌ها نرویم مشکل است به خصوص خانۀ برادر است، خواهر است و پدر و مادر است، اما کرایۀ زیاد قیمت است."

کسانی که توان اقتصادی بهتر دارند برای دیدار اقارب و دوستان در روز های عید از موتر های تکسی استفاده می کنند
کسانی که توان اقتصادی بهتر دارند برای دیدار اقارب و دوستان در روز های عید از موتر های تکسی استفاده می کنند

اما عبدالولی سد، رئیس تصدی دولتی ملی بس حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت، بس‌های کافی را برای عرضۀ خدمات ترانسپورت شهری در لین‌های مختلف شهر کابل فعال کرده اند.

"ما برای رانندگان ملی بس که در کنار ارائۀ خدمت به مردم بتوانند با خانواده‌هایشان هم عید کنند آنها را به گونۀ شفت تنظیم کردیم، کمبود وسایط نیست و ما خدمات را به همین گونه ارائه می‌کنیم "

آقای سد افزود که در حال حاضر تا ۱۶۰ عراده ملی بس در شهر کابل فعال است که در لین‌های مختلف در روزهای عید به مردم خدمات ارائه می‌کنند.

اما مردم می‌گویند، با توجه به افزایش نفوس در شهر کابل که به بیش از ۵ میلیون نفر می‌رسد، این تعداد وسایط برای عرضۀ خدمات ترانسپورت شهری برای مردم کافی نیست و حکومت طالبان باید برای حل مشکل مردم شمار بس‌های شهری را افزایش دهد.

در کنار بس‌های شهری و تکسی‌ها، موترهای لینی نیز در شهر کابل و دیگر نقاط افغانستان فعالیت می‌کنند که با توجه به افزایش میزان فقر در افغانستان، به نظر می‌رسد که بیشتر خانواده‌ها حتا توان پرداخت کرایۀ موترهای لینی را نیز ندارند.

XS
SM
MD
LG