لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۰

مشکلات ترانسپورت شهری در کابل؛ برخی باشندگان کابل خواستار فعالیت بس‌های دولتی شدند


سه بس شهری دولتی در ایستگاه کوته سنگی شهر کابل. 30 اکتوبر 2013
سه بس شهری دولتی در ایستگاه کوته سنگی شهر کابل. 30 اکتوبر 2013

رحیمه یکی از ساکنان شهر کابل است. او از نبود بس‌های شهری دولتی در مسیر‌های شهر کابل شکایت دارد و می‌گوید با سرد شدن هوا وسایط خصوصی هم کرایه گزاف تقاضا می‌کنند.

او با اشاره به عدم فعالیت وسایط ملی بس در شهر کابل به رادیو آزادی گفت، اقتصاد‌شان ضعیف است و توان پرداخت کرایه گزاف را در وسایط کوچک خصوصی ندارند:
"حالا زمستان است و هوا هم سرد، موتر کمتر پیدا می‌شود و آن هم وقتی دربست بگیری بسیار قیمت تمام می‌شود، در گذشته موترهای ملی بس بود، در هر زمان مشکل ما را حل می‌کرد، اما حالا وجود ندارد، از حکومت می‌خواهیم در قسمت فعال کردن این بس‌ها اقدام کند."

جاوید شریفی یک باشنده دیگر کابل، چشم‌دید‌ش را از مشکلات مردم در ایستگاه‌های شهری به رادیو آزادی چنین حکایت کرد: "این مشکل در تناسب به گذشته بسیار زیاد شده‌است، مردم ساعت‌ها را در ایستگاه‌ها انتظار می‌مانند و منتظر اند تا یک موتر پیدا شود، از طرف دیگر این مشکل اقتصادی مردم را هم بیشتر کرده‌است، رانندگان موترهای کوچک روز را دیده از مردم کرایه می‌گیرند."

این در حالی‌ست که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بس‌های محدودی در برخی نقاط شهر به چشم می‌خورند و سال گذشته شاروالی کابل چند بس شهری را برای حل مشکل مردم در مسیرهای شهری فعال کرد.

اما حالا به گفته مردم این بس‌ها هم در شهر فعالیت ندارند.

یک ایستگاه موترهای مسافربری شهری در کابل - عکس از آرشیف
یک ایستگاه موترهای مسافربری شهری در کابل - عکس از آرشیف

در مورد عدم فعالیت این بس‌ها از نعمت‌الله بارکزی سخنگوی شاروالی کابل حکومت طالبان پرسیدیم او در مورد به رادیو آزادی گفت: "ما یک کار فوق‌العاده و تشویقی را انجام دادیم، بس‌ها موجود هستند، در یکی دو مسیر فعالیت هم دارند."

از سوی دیگر سال گذشته، مسئولان تصدی دولتی ملی بس حکومت طالبان از فعالیت ۱۰۰ واسطه ملی بس به شمول کابل در ولایت‌های بلخ، هرات، ننگرهار و پکتیا خبر داد.

حمیدگل حمیدی معاون فنی و بهره‌برداری تصدی دولتی ملی بس در مراسم آغاز فعالیت این بس‌ها گفته بود که فعالیت وسایط ملی بس در شهر کابل در مسیرهای خیرخانه، کارته نو و شهرک خراسان قلعه زمان خان شهر کابل از شش صبح تا شش شام همه‌روزه جریان دارد.

در مورد عدم فعالیت بس‌های شهری دولتی از وزارت مالیه حکومت طالبان که مسئولیت تصدی ملی بس را به عهده دارد پرسیدیم، اما مسئولان بخش نشرات این وزارت تا نشر گزارش به پرسش‌های ما پاسخ ندادند.

کرایه یک نفر در بس‌های شهری دولتی در گذشته ده افغانی تعیین شده بود، اما در حال حاضر وسایط کوچک خصوصی از یک شخص ۲۰ افغانی و در برخی مسیرهای طولانی تا ۳۰ افغانی کرایه اخذ می‌کنند.

هر چند فعالیت این تصدی در حکومت جمهوریت هم خالی از کم و کاست نبود و مردم نیز بارها از نبود بس‌های شهری دولتی شکایت کرده بودند، اما پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان که وضعیت اقتصادی مردم خوب نبوده و به گفته خود‌شان توان پرداخت کرایه گزاف را در وسایط کوچک و تیز رفتار ندارند، نیاز به موجودیت این بس‌ها بیشتر احساس می‌شود.

به گفته مسئولان حکومت طالبان، شرکت ملی بس در سال ۱۳۴۰ به منظور خدمات ترانسپورتی زیر نام شرکت سرویس آغاز به فعالیت کرد، بعداً به نام تصدی ملی بس به فعالیتش ادامه داده و سالیان متمادی در مسیرهای شهری مرکز و ولایات فعالیت داشت.

XS
SM
MD
LG