لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۵۲

پایان نشست دوحه؛ سرمنشی سازمان ملل در مورد ثبات و وضعیت افغانستان ابراز نگرانی کرد


 انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد

انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل متحد می گوید که جامعه جهانی نگران ثبات در افغانستان است.

او این اظهارات را امروز در یک نشست خبری در پایان نشست دو روزه در مورد افغانستان در دوحه پایتخت قطر ابراز کرد.

گوتیرش گفت که جامعه جهانی از ثبات افغانستان، تروریسم، نبود اداره همه شمول که زنان و دختران در آن حضور داشته باشند و همچنان گسترش قاچاق مواد مخدر در این کشور نگرانی دارد.

او در مورد گمانه زنی ها که گویا نشست دو روزه دوحه بخاطر بحث در مورد به رسمیت شناختن حکومت سرپرست طالبان برگزار شده بود، گفت که هدف از برگزاری این نشست به رسمیت شناختن حکومت طالبان نبود:

" نشست در بارۀ ایجاد یک رویکرد مشترک بین المللی بود، نه در بارۀ به رسمیت شناختن مقام های دوفکتوی طالبان. مهم این بود که ما نگرانی ها و محدودیت های همدیگر را درک میکنیم، اما توافق کردیم که به نفع همه، به خصوص افغانهاست، که باهم کار کنیم. اشتراک کننده ها توافق کردند که برای تعامل، به یک ستراتیژیی نیاز است تا زمینۀ ثبات در افغانستان را فراهم کند و همچنان به مهمترین نگرانی ها بپردازد. اشتراک کننده ها از عدم ثبات در افغانستان نگران اند و این نگرانی جدی خود را ابراز کردند. "

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان در واکنش به این اظهارات سازمان ملل گفت که ثبات در افغانستان تامین است:

" افغانستان فعلا امن و ثبات است البته این امن و ثبات نیاز به همکاری دارد کشور های جامعه جهانی مسئولیت دارند تا برای برقراری این نظم همکاری کنند تا ثبات که در افغانستان و منطقه برگشته تضعیف نشود. "

نشست در بارۀ ایجاد یک رویکرد مشترک بین المللی بود، نه در بارۀ به رسمیت شناختن مقام های دوفکتوی طالبان

نشست دوحه به میزبانی انتونیو گوتیرش سرمنشی سازمان ملل در قطر با اشتراک حدود۲۳ نماینده کشور ها برای افغانستان و سازمان های بین المللی برگزار شد.

در این نشست از حکومت طالبان دعوت نشده بود.

سهیل شاهین رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر به روز دوشنبه در این مورد در صحبت با رادیو آزادی انتقاد کرد و گفت که " فیصله های یکطرفه قابل تطبیق نیست."

گوتیرش افزود که وضعیت افغانستان به گفته او بزرگترین بحران بشردوستانه در جهان امروز است و او در زمان مناسبی با طالبان هم ملاقات خواهد کرد اما او گفت که امروز زمان مناسبت به این کار نبود.

سرمنشی سازمان ملل متحد گفت که در حال حاضر ۹۷ درصد از شهروندان افغانستان در فقر به سر میبرند و این سازمان مردم افغانستان و نیاز های آنها را در اولویت قرار خواهد داد:

"ارزیابی وخامت اوضاع در افغانستان دشوار است. اما {افغانستان} با بزرگترین بحران بشری امروز دچار است. نود و هفت درصد افغانها در فقر زنده گی میکنند. دو سوم نفوس این کشور – ۲۸ ملیون نفر – امسال برای زنده ماندن به کمک های بشری نیاز دارند. شش ملیون کودک، مرد و زن افغان در یک قدمی وضعیت شبیه قحطی قرار دارند. در همین حال، تمویل {فعالیتهای بشری} در حال کاهش یافتن است. برنامۀ کمکهای بشری ما که تقاضای۴.۶ ملیارد دالر را کرده، تنها نزدیک به ۲۹۴ ملیون دالر دریافت کرده که تنها ۶.۴ درصد پول تقاضا شده است.".

در نشست دوحه در مورد رسیده گی به مشکلات اقتصادی و فقر در افغانستان نیز بحث های صورت گرفته است
در نشست دوحه در مورد رسیده گی به مشکلات اقتصادی و فقر در افغانستان نیز بحث های صورت گرفته است

این نشست در عقب دروازه های بسته در حالی برگزار شد که روزا اتونبایوا، نماینده ویژه گوتیرش در مورد افغانستان مشغول ارزیابی ماموریت خود در این کشور است.

این سازمان پس از آن گفت که ماموریت اشرا در افغانستان تا پنجم ماه می ارزیابی می کند که طالبان به کارمندان زن آن در افغانستان اجازه رفتن به کار را ندادند.

انتونیو گوتیرش در این مورد گفت که محدودیت کاری بر کارمندان زن در موسسه های غیردولتی به شمول اداره های سازمان ملل از سوی طالبان به هیچ صورت قابل پذیرش نیست.

سازمان ملل این اقدام طالبان را محکوم کرده و هشدار داد که اگر طالبان از این اقدام شان عقب نشینی نکنند ممکن که سازمان ملل در میان دو گزینه ادامه حمایت از مردم و اصول اش یکی را انتخاب کند.

پیش از برگزاری این نشست٬ امینه محمد معاون سرمنشی سازمان ملل گفته بود که در نشست دوحه گام های نخستین برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان مورد گفتگو قرار خواهد گرفت.

این اظهارات خانم محمد واکنش های گسترده را برانگیخت اما سخنگوی سازمان ملل بعداً گفت که در این نشست به رسمیت شناختن طالبان مورد بحث قرار نخواهد گرفت.

با گذشت حدود بیست ماه از برگشت طالبان به قدرت، تا هنوز هیچ کشوری حکومت سرپرست آنها را به رسمیت نشناخته است.

XS
SM
MD
LG