لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۳

دستور تازهٔ طالبان در کابل؛ رنگ تکسی ها از «زرد» به «فیروزه‌ یی روشن» تبدیل شود


تصویر آرشیف: یکی از جاده های کابل
تصویر آرشیف: یکی از جاده های کابل

رنگ مشخص برای تکسی‌های شهری شاید کدام خبر تازه نباشد، اما این‌که حالا ریاست ترافیک تحت کنترول حکومت طالبان می‌خواهد رنگ این تکسی‌ها را از زرد به فیروزه‌یی تبدیل کند، این مسئله در کنار راننده‌گان تکسی شماری از باشنده‌گان کابل را نیز حیران کرده است.

از یک طرف این تصمیم برای راننده‌گان تکسی‌ها عجیب معلوم می‌شود و از سوی دیگر می‌گویند به دلیل مشکلات اقتصادی توانایی این را ندارند که رنگ تکسی‌های شان را تغییر بدهند.

رحمت یکی از راننده‌گان تکسی در شهر کابل است که از چهار سال به این طرف در منطقه شهرنو کابل تکسی‌رانی می‌کند.

او در صحبت با رادیو آزادی گفت که به دلیل داشتن مشکلات اقتصادی توان این را ندارد که تصمیم ریاست ترافیک طالبان را عملی کند.

او می‌گوید: "ما رنگ این را از کجا کنیم، یک جای مالیات می‌دهیم، کار و بار نیست، ما توان این را نداریم که موتر را رنگ کنیم و اگر ما بالای مردم عام فشار بیاوریم آن‌ها با ما نمی‌روند بخاطری‌که آن‌ها هم وس و توان ندارند."

اما این تنها رحمت‌الله نیست که بر این تصمیم جدید ریاست ترافیک حکومت طالبان انتقاد می‌کند، بلکه حمیدالله یکی از راننده‌گان دیگر تکسی در شهر کابل نیز در این مورد نظر مشابه دارد.
حمیدالله می‌افزاید:

"اقتصاد مردم ضعیف است، من حالا در غم خانواده خود ماندیم که چگونه برای آن‌ها غذا آماده کنم، حالا ۳۰، ۲۰ و یا نهایت ۱۵ هزار از کجا کنم که تکسی را رنک کنم، اما اگر امارت اسلامی می‌خواهد ما موتر خود را رنگ کنیم پس برای ما پول بدهد، بخاطری‌که ما روزانه ۵۰۰ افغانی پیدا می‌کنیم."

تکسی ران ها در کابل می گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم کمتر از تکسی استفاده می کنند و آنان توانایی اقتصادی ندارنذ تا رنگ تکسی های خود را تغییر بدهند
تکسی ران ها در کابل می گویند که به دلیل مشکلات اقتصادی مردم کمتر از تکسی استفاده می کنند و آنان توانایی اقتصادی ندارنذ تا رنگ تکسی های خود را تغییر بدهند

برخی باشنده‌گان کابل این تصمیم ریاست ترافیک حکومت طالبان را یک مسئله حیران کننده می‌دانند و می‌گویند ممکن در شرایط فعلی این کار اولویت نباشد.

آرش نورزاد یکی از این باشنده‌گان به رادیو آزادی گفت:

"این برای من یک گپ خنده اور است، رنگ زرد برای تکسی‌ها در تمام دنیا یک رنگ معیاری و قبول شده است، این‌که رنگ را تغییر می‌دهند، اول خو مردم توانایی ندارد و من فکر می‌کنم که نیاز هم نیست، باید توجه به دیگر سهولت‌ها شود تا مردم آرام زندگی کنند."

این درحالی‌ست که ریاست عمومی ترافیک تحت کنترول حکومت طالبان تصمیم گرفته تا رنگ تکسی‌ها را از زرد به فیروزه‌یی روشن تغییر بدهد.

ساختمان ریاست ترافیک شهرکابل
ساختمان ریاست ترافیک شهرکابل

عبدالودود خیرخواه مدیر پلان و پالیسی این ریاست به رادیو آزادی گفت، طرح تغییر دادن رنگ تکسی‌ها از زرد به فیروزه‌یی روشن از سوی وزارت داخله منظور شده است.

او افزود:

"ما این موضوع را با وزارت داخله شریک کردیم، برای ما دستور داد که یک طرزالعمل جامع را در مورد نوع فعالیت، صدور امر، رنگ، علایم و فورم تکسی به این معنی که هر گونه مشخصاتی‌که ترافیک برای تعیین و تثبیت رنگ و علامه‌های یک تکسی دارد آنرا ترتیب کند که الحمدالله طرزالعمل ما ترتیب شده و منظور شد."

اما این‌که چرا ریاست ترافیک تحت کنترول حکومت طالبان می‌خواهد رنگ تکسی‌ها را تغییر بدهد و هدف‌شان از این کار چیست، مسئولان این ریاست در مورد چیزی نمی‌گویند.

XS
SM
MD
LG