لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

روزنامه دیلی میل: چین به ثروتها و منابع طبیعی افغانستان چشم دوخته است


تصویر آرشیف: یکی از معادن سنگ های قیمتی افغانستان
تصویر آرشیف: یکی از معادن سنگ های قیمتی افغانستان

روزنامه دیلی میل

روزنامه دیلی میل چاپ بریتانیا در شماره اخیر خود می نویسد وزیر خارجه حکومت طالبان که از سوی هیچ کشوری دنیا به رسمیت شناخته نشده است٬ روز شنبه با وزرای خارجهٔ چین و پاکستان در اسلام آباد پایتخت پاکستان ملاقات کرد.

تحریم های بین المللی بر امیر خان متقی هنوز جاری میباشد اما سرمنشی ملل متحد چند روز بعد از آنکه یکبار دیگر حکومت طالبان را به خاطر ایجاد ممنوعیت بیشتر بر کار وتعلیم زنان محکوم کرد، اعلان نمود که در رابطه با سفر آقای متقی به پاکستان استثنی قایل شده اند.

چین و پاکستان مهمترین همسایه گان افغانستان می باشند. چین با کوتاه ترین سرحد مشترک با افغانستان به ثروتها و منابع طبیعی افغانستان چشم دوخته است و پاکستان با طولانی ترین مرز مشترک با افغانستان در مورد تهدید امنیتی بزرگ از آنسوی خط نگرانی دارد.

دیلی میل از قول ماریا سلطان رئیس عمومی انستتوت ثبات ستراتیژیک در جنوب آسیا نوشته است که می گوید مهم ترین نکته اجلاس اسلام آباد فعلا اینست که همه میدانند که بدون ثبات در افغانستان اقتصاد منطقه آینده ندارد.

خانم سلطان همچنان گفته که روابط رسمی باید برقرار شود و اینکارتنها در صورتی ممکن است که برای احیای مسیر دیپلوماتیک راه باز گردد.

ملاقات وزیر خارجه حکومت طالبان با وزرای خارجه پاکستان و چین در یک زمانی برگزار میشود که سازمان ملل متحد اقدامات طالبان را بر علیه زنان و دختران در افغانستان به مثابه تبعیض جنسیتی در این کشور خوانده و آن را محکوم کرده است.

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات در شماره اخیر خود نوشته است که افغانستان می خواهد بر سرنوشت منابع آب خود کنترول داشته باشد.

به نوشته روزنامه برنامه های طالبان برای تقویه زیربناهای آبی افغانستان تشنج را با کشورهای همسایه دامن زده است.

روزنامه می افزاید طالبان برنامه های وسیع را برای استفاده از آبهای داخلی روی دست گرفته اند. از نگاه تخنیکی طالبان شاید نتوانند تمام منابع آبی را کنترول کنند ، اما میتوانند زنده گی را برای کشورهای همسایه افغانستان که با قلت آب دست به گریبان هستند، تیره و تار بسازند.

دوسال خشکسالی پیهم افغانستان را با کمبود وسیع مواد خوراکی رو به رو ساخته و بسیار ی از ذخیره های آب افغانستان خشک شده و در ۲۵ سال گذشته این کشور به بزرگترین تهدید قحطی مواجه میباشد.

نشریه می افزاید وزارت انرژی و آب افغانستان در آغاز ماه اپریل٬ ۴۰۰ پروژه را برای سال مالی پیشرو اعلان کرد که بزرگترین آن کانال قوش تپه میباشد با طول ۲۸۵ کیلومتر .

در این پروژه ۵ هزار نفر کار میکنند و از ۳ هزار واسطه ساختمانی استفاده میشود. باتکمیل این پروژه ۵۵۰ هزار هکتار زمین آبیاری خواهد شد.

روزنامه می افزاید اینکه طالبان میتوانند تمام پروژه های خود را عملی کنند یا خیر؟ سوالی است که هیچکس جواب آن را ندارد زیرا بسیاری از قوه تخنیکی افغانستان بعد از بازگشت طالبان به قدرت افغانستان را ترک کردند ، اما بعضی توانائی های تخنیکی و بشری هنوز هم در اینکشور هستند.

XS
SM
MD
LG