لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۲

بلینکن: تصمیم طالبان مبنی بر ممنوعیت تحصیل دختران و زنان در تضاد با جهان اسلام است


انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا

در ادامه واکنش‌ها به ممنوعیت تحصیل دختران و زنان توسط حکومت طالبان در افغانستان، انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا اقدامات طالبان را در تضاد با جهان اسلام خواند.

آقای بلینکن که روز سه‌شنبه در یک برنامۀ تجلیل از عید فطر در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت، زمانی که طالبان دروازه‌های پوهنتون‌ها را به روی دختران افغان بستند، بسیاری از کشورهای مسلمان در جهان و علمای جهان اسلام این تصمیم طالبان را محکوم کردند و گفتند که قرآن کریم برای زنان و مردان حق مساوی برای تحصیل قائل است:
"زمانی که طالبان تحصیلات عالی را برای زنان ممنوع کرد، دولت‌های مسلمان جهان این تصمیم آنها را محکوم کردند و گفتند که این اقدام طالبان غیرانسانی و در تضاد با عقاید اسلامی است. بسیاری از علمای جهان اسلام نیز بر اساس شریعت اسلامی این اقدامات طالبان را محکوم کردند و گفتن که قرآن کریم برای زنان و مردان حق یکسان برای تحصیل قائل است."

طالبان به محض بازگشت به قدرت در افغانستان، آموزش متوسطه را برای دختران در مکاتب متوقف کردند و سپس دروازه‌های پوهنتون‌ها را نیز به روی آنها بستند.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان به تاریخ هفتم می در نشستی در مرکز مطالعات استراتژیک در اسلام آباد گفت که حکومت طالبان تحصیل دختران و زنان را برای همیشه ممنوع نکرده است:
"ما هیچ گاهی نگفتیم که تحصیل زنان ناروا است بلکه گفتیم تا امر ثانی تحصیل آنها متوقف است."

اما برخی از دانش‌آموزان دختر در افغانستان می‌گویند، با آنکه امر ثانی طالبان پایانی ندارد، همچنان امیدوارند که مکاتب به روی آنها باز شود.

عالیه یکی از این دانش آموزان است. او به رادیو آزادی گفت:
"نزدیک به دو سال است که مکاتب به روی ما بسته است و ما همچنان منتظر باز شدن مکاتب هستیم. ما می‌خواهیم که اجازۀ رفتن به مکتب را به ما بدهند، با وجود اینکه گفته بودند که روی یک طرح در این مورد کار می‌کنند، اما تا هنوز آن را نساخته اند."

فرشته دانش آموز دیگر به رادیو آزادی گفت که طالبان با دلایل "نامعقول" شان خاک به چشم مردم می‌پاشند:
"از بستن مکاتب و دلایل نامعقول آنها به نظر می‌رسد ملت را فریب می‌دهند و خاک به چشم مردم می اندازند ما می‌خواهیم دروازه‌های بستۀ مکاتب باز شوند بیشتر از این اجازه ندهند که این ملت بیشتر از این رنج ببرد و در مقابل اینها بیشتر عقده‌مند شود."

یک مکتب دخترانه در ولایت فراه که پس از بازگشت طالبان به قدرت به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم بسته شده است
یک مکتب دخترانه در ولایت فراه که پس از بازگشت طالبان به قدرت به روی دانش آموزان دختر بالاتر از صنف ششم بسته شده است

برخی از مقام‌های طالبان قبلاً گفته بودند، در حال کار کردن روی طرحی هستند که درهای مکاتب را به روی دختران باز کنند، اما پس از گذشت بیش از ۶۰۰ روز، حکومت طالبان نه این طرح را با مردم شریک ساخته و نه کدام اقدام عملی کرده است.

حکومت طالبان علاوه بر تحصیل و آموزش، محدودیت‌های دیگری را بر کار زنان نیز وضع کرده اند که به دلیل آن هزاران زن در افغانستان بیکار شده‌اند و بر اساس گزارش‌های سازمان‌های مختلف بین‌المللی، فقر در میان زنان افزایش یافته است.

XS
SM
MD
LG