لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۴

اوچا: برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ انسانی در افغانستان به بودجه فوری نیاز است


توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در کابل. عکس از آرشیف
توزیع مواد غذایی به افراد بی بضاعت در کابل. عکس از آرشیف

شماری از خانواده‌های بی‌بضاعت افغان می‌گویند که حتی توانایی خرید نان خشک را ندارند.

یک بانو از شهر کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت: "صبح هم شوله {نوع غذای افغانی} پخته کردم، پیسه نداشتیم که به چای صبح ما نان بخریم، ظهر هم همان شوله را گرم کردم، وضعیت خانه‌ام بسیار خراب است، حالت‌ خودم هم خراب است همین حالا از بس گرسنگی استم گپ زده نمی‌توانم."

فوزیه یک بانوی دیگر افغان از شهر کابل از روزگارش چنین شکایت می‌کند: "فقر از یک‌سو و مریضی از سوی دیگر، این‌که کسی مریض باشد غم بزرگتر از فقیری است، شوهرم بسیار مریض است. او به بیماری اعصاب مبتلا است"

این در حالی‌ست که دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد "اوچا" می‌گوید که برای جلوگیری از یک فاجعه بزرگ انسانی در افغانستان در بهار جاری به بیش از ۷۱۷،۴ میلیون دالر بودجه فوری و یک محیط عملیاتی مناسب نیاز است.

اوچا هشدار می‌دهد در صورتی‌که کمک کننده‌ها فوراً اقدام نکنند نیازهای بشردوستانه در افغانستان بیشتر خواهد شد.

به گفته اوچا محدودیت‌ها بر کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی امدادرسانی را پیچیده‌تر کرده و بودجه برای افغانستان در شرایطی‌که این کشور در بدترین خطر قحطی و بحران انسانی در جهان قرار دارد، به پایان رسیده است.

در عین حال استفان دوجاریک سخنگوی سرمنشی سازمان ملل متحد در یک نشست خبری به روز چهارشنبه در نیویارک گفت با وجود تلاش‌ها وضعیت در افغانستان تغییر نکرده است:
"ما در افغانستان هستیم، وضعیت بسیار تغییر نکرده است، جایی‌که سازمان‌های مختلف هر کاری را که می‌توانند، انجام می‌دهند. تا جایی که می‌توانند [کمک‌رسانی] می‌کنند، اما فرمان‌ها همچنان پابرجا است و تا حدی که لازم است، ما تقریباً [کاری] کرده نمی‌توانیم."

دفتر هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (اوچا) احتمال خطرات کلیدی ماه آینده در افغانستان را جاری شدن سیلاب‌های ناگهانی، رانش زمین و برخی از بیماری‌ها از جمله اسهال و سرخکان مشخص ساخته است.

به‌گفته این اداره مشکلات یاد شده احتمالاً در حالی پیش می‌آید که افغان‌ها با بدترین ناامنی غذایی، سوء تغذیه،کمبود آب و خشک‌سالی روبه‌رو اند.

در حالی‌که محدودیت‌ها از سوی حکومت طالبان بر کار زنان در سازمان‌های غیر دولتی ملی و بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد در چند ماه گذشته روند کمک‌رسانی در افغانستان را متأثر ساخته، اوچا بارها هشدار داده که بیش از ۲۸ میلیون تن در افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و شش میلیون تن از این میان با قحطی فاصله‌ی کمی دارند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG