لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

طرح تمدید ویزهٔ خاص مهاجرت برای افغان‌ها به کانگرس ایالات متحده ارائه شد


ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا
ساختمان کانگرس ایالات متحده امریکا

به تازگی سه تن از اعضای دموکرات و جمهوری‌خواه کانگرس امریکا طرحی را برای تمدید برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت (اس ‌آی ‌وی) برای افغان‌ها به کانگرس این کشور ارائه کرده اند.

قانون حفاظت از متحدان افغانستان سال ۲۰۰۹ از ابتدا برای افغان‌هایی که با نیروهای امریکایی کار کردند، زمینۀ صدور ویزه مهاجرت فراهم می‌کند.

اما این طرح تازه اهدافی را که شامل تمدید برنامۀ ویزۀ خاص مهاجرت (SIV) برای پنج سال آینده، اختصاص ۲۰ هزار ویزۀ جدید و گسترش برنامۀ SIV می‌شود، دنبال می‌کند.

تمدید برنامۀ SIV برای پنج سال دیگر شامل افغان‌هایی هم خواهد شد که در جریان کار با نیروهای امریکایی زخمی و یا کشته شدند.

جیسون کرو، عضو ارشد کمیتۀ فرعی امور خارجی مجلس نمایندگان در امور نظارت و پاسخگوی که در افغانستان نیز خدمت کرده با برد ونستراپ و ارل بلومنور، به روز دوشنبه قانون حفاظت از متحدان افغانستان در سال ۲۰۲۳ را به کانگرس امریکا ارائه کردند.

دهها هزار افغان پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان به ایالات متحده امریکا منتقل شده اند
دهها هزار افغان پس از سقوط نظام جمهوری در افغانستان به ایالات متحده امریکا منتقل شده اند

آقای کرو در بیانیه‌ای گفته که او در کنار شرکای افغان خدمت کرده و ملت آنها بخاطر شجاعت آنها (همکاران افغان) امن تر هست و با این حال هزاران نفر منتظر هستند تا امریکا مطابق وعده‌ای که داده بود، به آنها پناهگاه امن بدهد.

طبق بیانیه، بر اساس این طرح بر تسریع روند بررسی پرونده‌های برنامه ویزۀ خاص مهاجرت نیز کار خواهد شد.

این درحالیست که شمار از افرادی که کیس اس آی وی دارند می‌گویند که روند بررسی پرونده‌هایشان بسیار کند است.

جمال یکی از درخواست دهندگان برنامۀ اس آی وی می‌گوید که هرچند اسناد لازم را به مرکز بررسی این برنامه فرستاده، اما یک سال می‌شود که در حال انتظار است.

"ماه جون ۲۰۲۱ کیس را آغاز کردیم، اما تا اکنون در جریان است و تکمیل نشده است. اسنادهای لازم را فرستادیم و برایمان گفتند که منتظر باشید، ما یکسال است در انتظار هستیم."

بسیاری از افرادی که به وسیله طیاره های نظامی امریکایی از میدان هوایی بین المللی کابل به قطر و ابوظبی منتقل شده اند نیز می گویند که در حالت بی سرنوشتی رو به رو هستند
بسیاری از افرادی که به وسیله طیاره های نظامی امریکایی از میدان هوایی بین المللی کابل به قطر و ابوظبی منتقل شده اند نیز می گویند که در حالت بی سرنوشتی رو به رو هستند

الیاس یکی دیگر از دارندگان کیس اس آی وی می‌گوید، چندین بار برای انجام مصاحبه به پاکستان رفته است، اما بازهم در بی‌سرنوشتی بسر می‌برد:

"خیلی وقت را در بر گرفت. پس از مصاحبه نیز در بی‌سرنوشتی بسر می‌بریم. اکنون دنبال راه و چاره هستم که بتواند هر چی زودتر مهاجرت کنم تا به مکان امن برسیم."

الیاس ادعا می‌کند که ده‌ها همکارش نیز مانند او از سال ۲۰۲۱ تا اکنون در انتظار بررسی پرونده‌هایشان هستند، اما دولت امریکا هیچ پاسخی به آنان نداده و تنها با فرستادن کیس نمبر اکتفا کرده است.

این درحالیست که پس از سقوط نظام پیشین جمهویت، شمار متقاضیان پرونده‌های مهاجرت کشورهای اروپایی و امریکا افزایش یافته است.

ویزه خاص مهاجرت یا SIV امریکا به افغان‌هایی که در بیست سال گذشته به گونۀ مستقیم با امریکا و دیگر اداره‌های امریکایی کار کرده اند، صادر می‌شود.

این برنامه از سال ۲۰۰۹ آغاز شده و تا به حال هزاران افغان از طریق این برنامه به امریکا منتقل شده‌اند.

XS
SM
MD
LG