لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۳

روسیه و تاجکستان از وضعیت در افغانستان و عدم تشکیل حکومت همه شمول نگران اند


تصویر آرشیف: افراد طالبان سوار بر یک موتر گزمه در کابل
تصویر آرشیف: افراد طالبان سوار بر یک موتر گزمه در کابل

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با سراج الدین مهرالدین همتای تاجیک خود در دوشنبه پایتخت تاجکستان گفت که آنها نگرانی مشترک در مورد افغانستان دارند.

به گزارش خبرگزاری انترفاکس روسیه، لاوروف نشست خبری روز سه شنبه افزوده که آنها می خواهند٬ یک حکومت واحد از نظر سیاسی و همه شمول در افغانستان ایجاد شود که با تهدید تروریزم، مهاجرت های غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر در آن کشور مبارزه کند.

لاوروف گفته که هر از گاهی در مورد مسایل مربوط به افغانستان با تاجکستان گفتگو های نزدیک داشته است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه

غوث جانباز که قبلا به عنوان دیپلومات در روسیه کار میکرد می گوید که روسیه نگران برخی تحولات در افغانستان است و به همین خاطر وزیرخارجه آن به تاجیکستان سفر کرده تا این نگرانی ها را مطرح کند:

روسیه قبلا نیز از طالبان خواسته است تا حکومت همه شمول تشکیل بدهند٬ اما طالبان نپذیرفته اند

" سفر هیئت قطر به قندهار و تحولات پس از آن، تنش ها بین ایران و طالبان و اعلامیه اخیر سفیر امریکا در تاجکستان که خواستار ایجاد حکومت همه شمول در افغانستان شده که گفته بود طرفداری از گروه های نظامی به ضد طالبان نمی کند این همه روسیه را به تشویش ساخته است."

پیش از این هم روسیه و تاجکستان خواستار تشکیل یک حکومت همه شمول در افغانستان شده بودند اما طالبان حکومت سرپرست شانرا فراگیر خوانده اند.

با گذشت نزدیک به دو سال از برگشت طالبان به قدرت، تا هنوز هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسیمت نشاخته است.

اما روسیه در جمع کشورهای مانند پاکستان، ایران و چین شامل است که سفارت خانه های افغانستان در این کشور ها را به افراد معرفی شده از سوی طالبان تحویل داده اند.

سرگی لارووف وزیر خارجه روسیه به روز سه شنبه گفت که مقام های روسی در تماس های خود با نماینده های طالبان، آنها را تشویق به رعایت حقوق بشر و پذیرش خواسته های جامعه جهانی از جمله تشکیل یک حکومت همه شمول کرده اند.

XS
SM
MD
LG