لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۳

تورنتو استار: آیا طالبان هشتاد دختر دانش آموز را در شمال افغانستان مسموم کردند؟


آرشیف
آرشیف

روزنامه تورنتو استار چاپ کانادا در مطلبی پرسیده که آیا طالبان هشتاد دختر دانش آموز را در شمال افغانستان مسموم کردند؟

روزنامه در مورد فاطمه یازده ساله دانش آموز صنف ششم مکتب در ولایت سرپل افغانستان نوشته که صبح شنبه پس از رسیدن به مکتب بوی زننده ای به مشامش رسید.

فاطمه در جمع ۵۴ دانش آموز دختر بین ده تا پانزده سال است که با سه معلم، مادر یکی از دانش آموزان و دو کارمند در مکتب مسموم شدند و بخاطر دلبدی و مشکل تنفسی به شفاخانه سانچارک سرپل منتقل شدند.

در ادامه می خوانیم که روز بعد باز هم در حادثه مشابهی در نزدیک مکتب فاطمه، ۲۶ دختر دانش آموز و چهار معلم مسموم و به شفاخانه منتقل شدند که برخی آنها هنوز هم تداوی می شوند.

محمد رحمانی رئیس معارف طالبان در سرپل به رسانه های محلی گفته که این رویداد ها ناشی از سم پاشی افراد ناشناس بر دانش آموزان دختر به هدف بی اعتبار کردن نظام طالبان بوده است.

اما تورنتو استار نوشته که پدر فاطمه این اظهارات را قناعت بخش نمی داند.

پدر فاطمه گفته است که دختران دانش آموز را طالبان مسموم کرده اند تا آنها را از ادامه تعلیم بترسانند.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد از طالبان خواسته که تحقیقات جدی را در مورد این رویداد ها راه اندازی کند.

براساس گزارش سال گذشته سازمان ملل متحد، طالبان مسئول ۴۶ حمله به مکاتب و کارمندان وزارت معارف در ۲۰۲۱ شناخته شدند و این گروه از ۲۴ مدرسه به عنوان پایگاه نظامی استفاده کرده.

پدر فاطمه به روزنامه گفته که این رویداد ها، خانواده ها را عمیقاً ناراحت کرده است.

او گفته که زندگی برایشان به گفته او زیر پرچم طالبان غیرقابل تحمل شده زیرا نه حقوق دارند و نه آزادی و تنها آرزوی آنها رفتن دختران شان به مکاتب است.

صفحه اینترنتی گلوبل سیتیزن یک بانوی افغان به نام پشتنه درانی را برنده جایزه ۲۰۲۳ خود عنوان کرده و نوشته که بانو درانی در تبعید برای حقوق آموزش دختران مبارزه می کند.

گلوبل سیتیزن یک سازمان بین المللی حمایت از آموزش و دفاع از حقوق اساسی است.

پشتنه درانی که نهاد به نام Learn Afghanistan را راه اندازی کرده به گلوبل سیتیزن گفته که برنده شدن او یادآور نیاز فوری به توجه به آموزش دختران در افغانستان است.

با برگشت طالبان به قدرت به افغانستان در اگست ۲۰۲۱، دختران بالاتر از صنف ششم اجازه رفتن به مکاتب را نیافته اند و دروازه‌های پوهنتون‌ها هم به روی دانشجویان دختر مسدود است.

در ادامه می‌خوانیم که حتی پیش از تسلط طالبان، آموزش دختران با چالش هایی در افغانستان رو به رو بود، تنها ۳۷ درصد دختران نوجوان قادر به خواندن و نوشتن اند در مقایسه با ۶۶ درصد از پسران نوجوان.

بانو درانی گفته که برای از بین بردن این فاصله نیاز به کار زیاد است و به گفته او اول تر از همه طالبان باید مکاتب بالاتر از صنف ششم را به روی شاگردان دختر و پوهنتون‌ها را به روی دانشجویان دختر بازگشایی کنند.

XS
SM
MD
LG