لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۸

حامد کرزی خواستار آغاز گفتگوهای ملی برای رسیدن به صلح دایمی در افغانستان شد


حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در پیام عیدی خود خواستار آغاز گفتگوهای ملی شد. عکس از آرشیف
حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان در پیام عیدی خود خواستار آغاز گفتگوهای ملی شد. عکس از آرشیف

همزمان با اولین روز عید سعید اضحی در افغانستان، موضوعات مختلف جاری در این کشور محور اصلی پیام‌های عیدی شماری از چهره‌های سیاسی افغانستان و جهان را تشکیل می‌داد.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان در پیام عیدی خود گفته که افغانستان خانۀ مشترک همه افغان‌هاست و حکومت سرپرست طالبان به هدف رسیدن به صلح دایمی در افغانستان، گفت‌وگو‌های ملی را آغاز کند.

در این پیام که آقای کرزی روز چهارشنبه در صفحه فیسبوکش نشر کرده، افزوده خواهان صلحی است که در آن همه مردم احساس اعتماد و مالکیت کرده و در فضای برابری به صلح و ثبات دایمی، علم و دانش، خودکفایی و آبادی برسند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در جمهوری مخلوع افغانستان
عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی در جمهوری مخلوع افغانستان

از سوی هم داکتر عبدالله عبدالله رئیس پیشین شورای عالی مصالحهٔ ملی حکومت جمهوری مخلوع افغانستان در پیام عیدی‌اش ضمن تأکید روی صلح و برابری از جامعهٔ جهانی خواسته که با درک مشکلات اقتصادی و وضعیت دشوار بشری افغان‌ها، به کمک و حمایت از افغانستان ادامه بدهد.

رینا امیر نمایندهٔ ویژه امریکا در مورد حقوق زنان نیز در صفحهٔ تویترش نوشته است، امیدوار است این عید سرآغاز صلح و ثبات برای افغان‌های که به گفتهٔ او در دشواری و استبداد به سر می‌برند، شود.

ریچادر بنیت، گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان
ریچادر بنیت، گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان

در همین حال ریچادر بنیت، گزارش‌گر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در پیامش به مناسبت عید، در توییتی نوشته است، امیدوار است این عید یک آیندهٔ صلح‌آمیز و مرفه برای افغان‌ها باشد، آیندهٔ که به‌گفته او بر ارزش‌ها و اصول جهانی استوار باشد.

در کنار این برخی از سازمان‌های جهانی نیز از جمله بخش زنان سازمان ملل متحد، دفتر هماهنگ کنندهٔ امور بشردوستانه این سازمان در افغانستان (اوچا)، برنامهٔ جهانی غذا (دبلیو‌ اف پی)، نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل متحد در جنوا و صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) نیز در پیام‌های‌شان به مناسبت عید قربان، بر صلح و برابری در افغانستان تأکید کرده‌اند.

از سوی هم برخی از خانواده‌های فعالان مدنی، آموزش و حقوق زن، خبرنگاران و هنرمندان که در حال حاضر در بند طالبان به سر می‌برند، در پیام‌های عیدی‌شان از طالبان خواسته اند به مناسبت عید آن‌ها را آزاد کنند.

الکساندرا مستوفایا بهبودی همسر مرتضی بهبودی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه (فرانس پرس) در توییتی نوشته است، تنها آروزی‌اش برگشت دوبارهٔ مرتضی به خانه است.

پیش از این محمد اشرف غنی، رئیس جمهور پیشین افغانستان در پیام عیدی‌اش که روز دوشنبه منتشر شده، روی تأسیس هرچه زودتر نظام مشروع و قانونمند تأکید کرده است.

او گفته که برای رسیدن به این هدف به راه سومی نیاز است و او بدون داشتن هیچ خواستی، آماده است که با نظریات خود در ساختن یک نقشه راه سهم بگیرد.

با این حال برخی از فعالان حقوق زن می‌گویند، صلح و ثبات پایدار زمانی در افغانستان ممکن خواهد بود که در آن به حقوق زنان احترام گذشته شود.

لیلا بسیم یکی از فعالان حقوق زن به رادیو آزادی می‌گوید: "این چندمین عید است که زیر حاکمیت طالبان ما تجلیل می‌کنیم، با تأسف زنان افغانستان در حاکمیت طالبان از همه حقوق انسانی‌شان حذف شده و به انزوا کشانده شده‌اند، با استفاده از این روز امیدوار هستیم صدای ما را دنیا بشنود، ما هم خواستار یک حکومت فراگیر هستیم، حکومتی‌که با رای مردم باشد، خود مردم انتخاب کنند که در آن زنان حضور داشته باشند، اقلیت‌های قومی حضور داشته باشند."

این در حالی‌ است که ملا هبت‌الله رهبر طالبان در پیام خود به مناسبت عید قربان مدعی شده که پس از رویکار آمدن حکومت آن‌ها به شمول زنان حقوق تمام افغان‌ها در افغانستان تأمین شده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، شورای امنیت، سازمان عفو بین‌الملل، جامعۀ جهانی و برخی از مردم افغانستان حکومت فعلی طالبان را به نقض حقوق بشری شماری زیادی از افغان‌ها به خصوص زنان و دختران متهم کرده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG