لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

صدراعظم جرمنی: شورش مسلحانه اخیر در روسیه پوتین را ضعیف ساخته است


اولاف شولتس صدراعظم جرمنی
اولاف شولتس صدراعظم جرمنی

اولاف شولتس صدراعظم جرمنی می‌گوید او اطمینان دارد که شورش اخیر در روسیه، رئیس جمهور این کشور ولادیمیر پوتین را ضعیف ساخته و این نشان می‌دهد که در ساختارهای حکومت های استبدادی خالیگاه جود دارد.

شولتس در صحبت یک ساعته با تلویزیون "ای آر دی" جرمنی گفت بعد از این شورش روسیه در آن موقفی قرار ندارد که تا حال همیشه بر آن تاکید می‌کرد.

آقای شولتس افزود؛ این معلوم نیست که شورش روز شنبه گذشته در داخل روسیه به حل مشکل جنگ در اوکراین کمک خواهد کرد یا خیر.

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین
ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین

در همین حال ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین یک طرح ده ماده‌ای صلح را ترتیب داده که تامین دوباره تمامیت ارضی اوکراین، خروج قوای روسیه از این کشور و احیای سرحدات ملی اوکراین نکات مهم آن است.

طبق این پیشنهاد، خطوط سرحدی اوکراين باید به دوره قبل از سال ۱۹۹۱ یعنی به دوره قبل از فروپاشی اتحاد شوری سابق برگردد.

نظر به گزارش خبرگزاری رویترز، صدراعظم جرمنی هم در اشاره به این طرح صلح گفته است یکی از شرط های موفق رسیدن به صلح در اوکراین این است که روسیه نظامیان خود را از اوکراین خارج کند.

قبل از این یک تعداد تحلیلگران امور سیاسی جهان در تبصره های خود گفته بودند که شورش اخیر در روسیه نظام ولادیمیر پوتین را که تقریباً از دو دهه به این‌سو در روسیه حاکم است تکان داد و موقف وی را ضعیف ساخت.

نیروهای گروه اجیر واگنر که به نیابت روسیه در اوکراین می جنگیدند روز شنبه گذشته بر ضد حکومت روسیه شورش مسلحانه را آغاز کردند که بعداً این شورش به ناکامی رو به رو شد.

رئیس گروه اجیر واگنر پس از آن به نیروهایش دستور شورش را داد که یک قرارگاه این نیروها در خاک اوکراین هدف اصابت حملات راکتی روسیه قرار گرفت که در نتیجه آن شماری از نیروهای گروه اجیر واگنر کشته و زخمی شدند.

در آغاز شورش جنگجویان واگنر مراکز مهم نظامی شهر روستوف روسیه را تحت کنترل گرفتند و بعد رئیس این گروه اجیر یفگنی پریگوژین به هزاران سرباز خود دستور مارش بسمت مسکو را داد.

مارش جنگجویان واگنر به سمت مسکو در همان روز با یک توافقی که به میانجیگری بلاروس ایجاد شد، متوقف گردید.

بعد از این توافق معلوم شد که رهبر گروه اجیر واگنر به بلاروس رفته و در آنجا در یک قرارگاه خالی جابجا شده است.

پولند، لیتوانیا و لاتویا هشدار داده اند که داخل شدن گروه واگنر به بلاروس می تواند به همسایه گان این کشور درد سر ایجاد کند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG