لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۲

تلاش ها برای تامین ثبات در افغانستان؛ این بار شورای جهانی افغان‌های خارج٬ پا پیش می‌گذارد


افراد طالبان سوار بر موتر در یکی از جاده های کابل
افراد طالبان سوار بر موتر در یکی از جاده های کابل

شورای جهانی افغانهای خارج از کشور که در آسترالیا تشکیل شده راه حل بحران کنونی سیاسی، اقتصادی و بشری افغانستان را در مذاکره می بیند.

این شورا که می گوید علاوه بر آسترالیا٬ در امریکا، اروپا و مناطق دیگر جهان بیش از ۷۰ اتحادیه در این مجمع شامل است و همه وضیعت کنونی در افغانستان را قابل نگرانی می خواند.

رئیس این شورا دُر محمد اشنا در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنها می خواهند در آینده نزدیک با تشکیل یک ائتلاف٬ با نماینده گان طالبان و جهان مذاکرات را شروع کنند:

«ما از این طریق یک گروه میسازیم که با طالبان صحبت کند و گروه دیگر با جهانیان . در این کار ما دو هدف داریم یکی تمام ائتلاف ها ، احزاب و سازمان ها و آن شخصیت های که امروز در افغانستان در این مسائل دخیل هستند ، در این ائتلاف نماینده داشته باشند و برای یک صدای واحد کار کنند. و هدف دوم ما اینست که برای جامعه جهانی ، افغانها در جهان و در داخل افغانستان از یک راه و یا یک مرجع صدا بلند کنند.»

دُر محمد آشنا رئیس شورای جهانی افغان های خارج از کشور
دُر محمد آشنا رئیس شورای جهانی افغان های خارج از کشور

شورای جهانی افغانان خارج از کشور یکی از علت های بجران کنونی سیاسی ، اقتصادی و بشری افغانستان را عدم موجودیت قانون اساسی در این کشور میداند.

بعد از برگشت طالبان به قدرت در افغانستان در نیمه ماه اگست سال ۲۰۲۱ آنها به گروه های مستقل سیاسی، مدنی و دیگر فعالان اجازه فعالیت نداده اند.

رئیس شورای جهانی افغانان خارج از کشور٬ دُر محمد آشنا٬ می گوید در نتیجه بحران فعلی اقتصادی و بشری در افغانستان میلیون ها نفر متاثر شده اند :

«در حقیقت بسیار مامورین بیکار هستند و به آنها معاش داده نمی شود . متقاعدین از سال های سال معاش نگرفته اند. رنان که از کار بیرون شده و در خانه نشسته اند معاش ندارند. ما صدای آنها را بلندکرده ایم . ما می خواهیم شورای ما به یک سازمانی تبدیل شود که بتوانیم بعضی پروژه های جهانی را بگیریم تا به این مامورین و این افراد غریب و بیچاره کمک کنیم.»

لوگوی شورای جهانی افغانهای خارج از کشور
لوگوی شورای جهانی افغانهای خارج از کشور


شورای جهانی افغانهای خارج از کشور در سال ۲۰۲۰ تشکیل شده است. اعضای این شورا و می گویند که هدف از آن٬ ایجاد فضای آشتی و تفاهم در افغانستان است و برای تحرک اقتصادی هم کار میکند.

به گفته اداره هماهنگ کننده کمکهای بشری ملل متحد در افغانستان ( اوچا ) ٬ هم اکنون در این کشور ۲۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر به کمک های بشری نیاز دارند.

XS
SM
MD
LG