لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۷

رینا امیری اقدامات طالبان را در برابر زنان در افغانستان٬ «سرکوبگرانه و خطرناک» عنوان کرد


رینا امیری نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

رینا امیری نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان در دیدار با نماینده‌گان برخی کشورها٬ نتیجهٔ سرکوب زنان در افغانستان را خطرناک عنوان کرده است.

او به روز پنجشنبه ( ۲۷‌ جولای) در صفحهٔ تویتر اش نوشته که "تعاملات اخیر، از جمله بازدید از امارات متحده عربی و گفتگو با نماینده‌گان آلبانی، بنگله‌دیش، مراکش، عربستان سعودی، سازمان همکاری اسلامی و تونس امیدبخش بود".

خانم امیری نوشته است، نمایندگان یاد شده برایش گفته اند که حقوق زنان در اسلام محفوظ است و زنان برای پیشرفت اقتصادی و ثبات نقش کلیدی دارند.

نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان از جهان خواسته که باید در کنار زنان و دختران افغان بی ایستد و خود اش نیز تعهد کرده که از طریق تلاش‌های دیپلوماتیک و حمایت استوار به حمایت از افغان‌ها ادامه می‌دهد.

رینا امیری با اشاره به سرکوب زنان افغان از سوی طالبان گفته که این سیاست‌ها نباید در سایر کشورهای اسلامی عادی شود.

تعدادی از دختران و زنان دانش آموز پوهنتون کابل که اجازه نیافته اند به صنوف درسی خود بروند
تعدادی از دختران و زنان دانش آموز پوهنتون کابل که اجازه نیافته اند به صنوف درسی خود بروند

اما شماری از دختران افغان مدعی اند که مشکلات آن‌ها همه‌روزه در سطح داخلی و بین‌المللی اهمیت‌اش را از دست می‌دهد و تلاش برای رسیدگی و حل این‌گونه مسائل آن‌چنان که باید جدی باشد، صورت نمی‌گیرد.

رینا امیری: سیاست‌های طالبان نباید در سایر کشورهای اسلامی عادی شود.

لیمه دانشجوی یکی از پوهنتون‌های دولتی که پس از ممنوعیت از سوی طالبان، تحصیلات‌اش نیمه‌تمام مانده، به رادیو آزادی گفت که باید تلاش‌های هماهنگ برای رفع محدودیت‌های وضع شده بر زنان افغان در داخل و خارج از کشور صورت گیرد.

او می‌گوید: "حالا برای کسی فرقی نمی‌کند که دختران به مکتب بروند یا نه، یا زنانی‌که به خانه‌های‌ شان نفقه می‌آوردند حال کار می‌کنند یا نه؟ این موضوع خاموش مانده است، ما نه‌تنها از پدران و برادران خود، بلکه از همه جهان می‌خواهیم در کنار ما بی‌ایستند و حقوق ما را مطالبه کنند، کشورهای اسلامی در این زمینه نقش مهمی دارند."

وژمه یکی دیگر از دانشجویان افغان نیز می‌گوید که به جای کاهش و پایان دادن به محدودیت‌ها بر زنان در افغانستان، هر از گاهی محدودیت‌های تازهٔ وضع می‌شود که جهان باید برای جلوگیری از آن دست به کار شود:

"در افغانستان هر روز یک ممنوعیت جدید برای زنان وضع می‌شود، هیچ اقدامی برای کاهش یا پایان دادن به این ممنوعیت ها صورت نگرفته است، جهان باید آن‌چه را که لازم است برای کار و تحصیل زنان افغان انجام دهد، تنها با حرف و اظهارت نمی‌توان کاری کرد، باید اقدام عملی داشته باشند."

زنان و دختران در کابل و شماری از ولایات افغانستان بار ها به جاده ها ریخته و مکان های سربسته نیز به رسم اعتراض صدای خود را بلند کرده اند٬ اما طالبان به خواسته های آنان توجه نکرده اند
زنان و دختران در کابل و شماری از ولایات افغانستان بار ها به جاده ها ریخته و مکان های سربسته نیز به رسم اعتراض صدای خود را بلند کرده اند٬ اما طالبان به خواسته های آنان توجه نکرده اند

رینا امیری نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان درحالی با نماینده‌گان سازمان همکاری اسلامی و برخی کشورهای دیگر در مورد حقوق زنان در افغانستان گفتگو می‌کند که پیش از این به شمول سازمان همکاری اسلامی سایر کشورها با محدودیت‌های طالبان مخالفت نشان داده و گفته اند که این محدودیت‌ها در تضاد با اسلام است.

در کنار این، نماینده‌گان سازمان همکاری اسلامی و علمای دین در سفر به افغانستان از طالبان خواسته‌ بودند که محدودیت‌های وضع شده بر زنان را لغو کنند، اما طالبان تا اکنون در این بخش تصامیم‌شان را تغییر نداده و با آن‌که این را مسئلهٔ داخلی افغانستان عنوان کرده، تازه سراج‌الدین حقانی سرپرست وزارت داخله حکومت طالبان در نشستی در هرات گفته که ممنوعیت بر آموزش دختران یک موضوع اختلافی است.

رینا امیری نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و توماس ویست نماینده خاص امریکا برای افغانستان همچنان روز چهارشنبه رهسپار قزاقستان و قطر شده اند و برعلاوهٔ نماینده‌گان شماری از کشورها با یک هیئت طالبان به رهبری امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در دوحه دیدار و روی موضوعات مختلف گفتگو خواهند کرد.

XS
SM
MD
LG