لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۴

ریچارد بنیت یک بار دیگر از حکومت طالبان خواستار رهایی مطیع الله ویسا شد


مطیع‌الله ویسا رئیس نهاد راه قلم
مطیع‌الله ویسا رئیس نهاد راه قلم

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژهٔ سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان می‌گوید، از ۱۲۵ روز به این‌سو مطیع‌الله ویسا رئیس نهاد راه قلم بدون هیچ اتهامی در بند است و به گفتهٔ او، این عمل خودسرانه و غیرعادلانه است.

ریچارد بنیت روز یک‌شنبه در صفحهٔ توییترش، خواستار رهای فوری و بی‌قید و شرط او شده است.

مطیع‌الله ویسا، رئیس نهاد راه قلم که در بخش آموزش فعالیت می‌کرد، چهار ماه پیش از سوی حکومت طالبان به گفتهٔ آن‌ها به اتهام فعالیت‌های خودسرانه و مشکوک بازداشت شد، اما همکاران آقای ویسا می‌گویند، او هیچ نوع فعالیت‌ سیاسی و خودسرانه را انجام نداده است و تنها فعالیت آشکار در بخش آموزش داشت.

با وجود واکنش‌های گسترده به بازداشت مطیع‌الله ویسا، طالبان هنوز هم او را از بند رها نکرده‌اند.

در همین حال مرضیه حفیظی، عضو نهاد راه قلم و فعال حقوق زنان می‌گوید، هیچ نوع اطلاعی از سرنوشت مطیع‌الله ویسا داده نمی‌شود و هیچ پیشرفتی در زمینهٔ رهایی او از زندان صورت نگرفته است.

او به رادیو آزادی گفت:
"با آنکه در همین مدت بارها از سوی ما اعلامیه‌ها نشر شده و از سوی سازمان‌ها و اشخاص مختلف و صدا بلند شد، همچنان از طالبان خواسته شد که این نوع صداها را خاموش نکنند، اما متاسفانه ما تا اکنون هیچ پاسخی دریافت نکردیم، سرنوشت ویسا چه خواهد شد؟ و او چه زمانی از زندان رها خواهد شد؟"

نهاد راه قلم از طالبان می‌خواهد که به خاطر رهایی مطیع‌الله ویسا، از زندان تصمیم بگیرند، زیرا به گفتهٔ آن‌ها، او بی‌گناه است و تا حال هیچ نوع جرمی را مرتکب نشده است.

با سخنگویان حکومت طالبان در بارۀ این موضوع به تماس شدیم، اما پاسخ ندادند.

حکومت طالبان پیش از این هم پاسخ مثبتی در پیوند به تقاضاها برای رهایی مطیع‌الله ویسا نداده است.

با حاکمیت دوبارهٔ طالبان بر افغانستان، آن‌ها به شمول فعالان حقوق بشر، فعالان مدنی، خبرنگاران و شماری از چهره‌های سیاسی را بازداشت کرده‌اند که برخی از آن‌ها را پس از سپری شدن مدتی دوبارهٔ رها کرده‌اند.

در کنار ویسا هنوز هم مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل و برخی فعالان دیگر در بند طالبان بسر می‌برند.

شماری از افرادی که اخیراً از زندان‌های حکومت طالبان رها شده‌اند، در مصاحبه با رسانه‌ها ادعاهای را از رفتار نادرست و ضد بشری طالبان نیز مطرح کرده‌اند، اما طالبان آن را شایعه خوانده‌اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG