لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۱

نهاد « راه قلم» بار دیگر خواهان رهایی مطیع الله ویسا از بند طالبان گردید


مطیع الله ویسا در یکی از مناطق دور افتاده در حال معرفی کتب و تدریس به کودکان دیده میشود
مطیع الله ویسا در یکی از مناطق دور افتاده در حال معرفی کتب و تدریس به کودکان دیده میشود

نهاد راه قلم در اعلامیه‌ای میگوید که مطیع الله ویسا، مسئول این نهاد از چهار ماه بدینسو بدون هیچ جرمی در زندان حکومت طالبان نگهداری می‌شود و توضیحی در بارۀ این قضیه ارائه نشده است.

در این اعلامیه که اواخر روز دوشنبه منتشر شد، گفته شده است که طالبان تنها او را به دلیلی در زندان نگهداشته اند که به بازداشت‌ها از سوی طالبان واکنش نشان می‌داد.

در اعلامیه نهاد راه قلم ادعا شده است که مطیع الله ویسا بیشتر در مکان‌های نامعلومی نگهداری می‌شد و اکنون از ادارۀ استخبارات طالبان به زندان‌های وزارت داخلۀ حکومت طالبان منتقل شده است.

اما خالد ځدران، سخنکوی فرماندهی امنیه طالبان در کابل در حساب تویتر خود نگهداری آقای ویسا در زندان وزارت داخله را رد کرده است.

تعداد زیادی از اطفال به ویژه ساکنان مناطق دور افتاده افغانستان در برنامه های آموزشی مطیع الله ویسا حضور می یافتند
تعداد زیادی از اطفال به ویژه ساکنان مناطق دور افتاده افغانستان در برنامه های آموزشی مطیع الله ویسا حضور می یافتند

مرضیه حفیظ، یکی از اعضای نهاد راه قلم به رادیو آزادی گفت، از حکومت طالبان می‌خواهند که سرنوشت مطیع الله ویسا را معلوم و او را به زودی آزاد کند:

گفته می شود که طالبان ویسا را از زندان استخبارات به زندان های وزارت داخله منتقل کرده اند

"امید و درخواست ما از طالبان این است که سرنوشت ویسا را معلوم کنند و برای آزادی وی اقدام کنند، زیرا در این مدت طولانی کدام جرم علیه وی ثابت نشده است و نه هم فعالیت‌های سیاسی انجام داده است. اما در ۱۴ سال گذشته صدای خود را بلند کرده و با همکارانش برای آموزش کودکان افغان تلاش کرده است."

همچنین در اعلامیۀ نهاد راه قلم آمده است که در دو عید گذشته خانواده مطیع الله ویسا اجازۀ صحبت تیلیفونی و دیدار با او را نداشتند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان با اینکه در زمان بازداشت آقای ویسا گفته بود که وی به دلیل اقدامات خودسرانه و ضد نظام‌شان بازداشت شده است، اما در مورد نگرانی‌ها و خواسته‌های نهاد راه قلم به پرسش‌های رادیو آزادی پاسخ نداد.

اخیراً بسیاری از نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان ملل متحد و عفو بین‌الملل خواستار آزادی مطیع‌الله ویسا شده اند، اما طالبان همچنان او را در زندان نگهداشته اند.

بر اساس ادعای نهادهای حقوق بشری، طی نزدیک به دو سال گذشته، حکومت طالبان تعداد زیادی از فعالان سیاسی و مدنی، نویسندگان، خبرنگاران و کارمندان و سربازان نظام پیشین را زندانی کرده است.

به شمول مطیع الله ویسا، حسیب الله احراری شاعر و نویسنده، مرتضی بهبودی روزنامه نگار، رسول پارسی نویسنده و شماری از فعالان دیگر هنوز در زندان طالبان هستند.

هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) نیز همواره از بازداشت خودسرانه خبرنگاران و فعالان توسط طالبان ابراز نگرانی کرده است.

XS
SM
MD
LG