لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۶

سرنوشت نامعلوم امریکایی های زندانی در افغانستان؛ میلر: تلاش ها برای رهایی آنان ادامه دارد


 متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا
متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا

مقامات امریکایی می‌گویند، که برای رهایی شهروندان ایالات متحده از بند طالبان٬ به فشارهای شان ادامه می‌دهد.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا روز سه‌شنبه در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش یک خبرنگار گفت، امریکا به فشارهایش برای رهایی شهروندان این کشور از بند طالبان ادامه می‌دهد.

آقای میلر گفته است که مقام‌های امریکایی در دیدار با طالبان در دوحه این موضوع را مطرح کرده‌اند:

"من قصد ندارم تعداد آن‌ها را علنی کنم، اما درست است که در دیدار با رهبران طالبان، ما این موضوع و همچنین تعدادی از مسائل مانند از سرگیری پروازها، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با هراس‌افگنی را مطرح کردیم و همچنان برای آزادی بازداشت شدگان فشار می‌آوریم، اما به دلیل حریم خصوصی آن‌ها فکر نمی‌کنم مناسب باشد که وارد شرایط خاص آنها شوم."

این درحالیست که نمایندگان ویژهٔ امریکا پیش از دیدار با طالبان در دوحه نیز بر آزادی فوری و بی‌قید و شرط شهروندان امریکایی که در بازداشت طالبان هستند، تأکید کردند.

سمیع یوسف زی
سمیع یوسف زی

با این ‌حال سمیع یوسفزی، کارشناس سیاسی به این باور است که امریکا به علت به رسمیت شناخته نشدن طالبان نمی‌خواهد هویت افراد بازداشت شده را افشا کند.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"ده تا دوازده نفر که مربوط کشورهای اروپایی و امریکا هستند در زندان طالبان هستند، یکی آن افردی بود که سابق در اردوی امریکا در افغانستان خدمت کرده بود، بعداً برای کدام ادارۀ غیردولتی کمک دهنده به افغانستان آمده بود، آن‌ فرد در قضیهٔ ظواهری از طرف طالبان بازداشت شد، چون که طالبان حکومتی نیست که به رسمیت شناخته شده باشد، امریکا هم در مورد افرادی که از طرف طالبان زندانی شده با آن‌ها منحیث یک حکومت نه بلکهٔ منحیث یک گروه صحبت می‌کند از همین خاطر نمی‌خواهد هویت آن‌ها افشا شود."

پیش از این نیز برخی از مقام‌های امریکایی از بازداشت شهروندان امریکایی توسط طالبان ابراز نگرانی کرده بودند.

مایکل مک کال، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایند‌گان امریکا و جو ویلسون، مسئول کمیتۀ فرعی خاورمیانه، شمال افریقا و آسیای مرکزی چندی پیش با ارسال نامه‌ای به جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی امریکا خواسته بودند که این امریکایی‌ها هرچه زودتر باید آزاد و به گونۀ مصئون به امریکا منتقل شوند.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا
انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا

با این حال انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا نیز در کمیتۀ روابط خارجی مجلس نمایندگان این کشور در ۲۳ ماه مارچ گفته بود، بر اساس معلومات وی، یک تعداد امریکایی‌ها توسط طالبان بازداشت شده‌اند.

او همچنان گفته بود که در حال حاضر حدود ۱۷۵ تن از شهروندان امریکا در افغانستان هستند که ۴۴ تن‌شان آمادۀ خروج هستند و تلاش‌ها در این بخش جریان دارد.

خواستیم در مورد اظهارت سخنگوی وزارت خارجهٔ امریکا دیدگاه طالبان را نیز داشته باشیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی، معاون او به پرسش‌های رادیو آزادی در این باره پاسخ ندادند.

اما پیش از این ذبیح‌الله مجاهد در واکنش به اظهارات آقای بلینکن گفته بود هیچ شهروند امریکا در بند آن‌ها نیست، اما با آن هم در این در این باره تحقیق می‌کنند.

XS
SM
MD
LG