لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۴

انتقاد از نشست دوحه٬ برخی از زنان: اینگونه نشست ها به کدام معیار ها برگزار میشوند؟


تصویر آرشیف
تصویر آرشیف

پس از دیدار اخیر هیئت ایالات متحده به رهبری دو نماینده ویژه امریکا با هیئت طالبان، شماری از فعالان از اعلامیۀ اخیر این دیدار، انتقاد کرده اند.

شبکۀ مشارکت سیاسی زنان افغانستان در اعلامیه ای گفته، اگرچه زنان افغان با وجود دشواری ها دست از مبارزه برنداشته اند، اما به گفتۀ این شبکه، تسلیم شدن رینا امیری نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، شرم آور است.

این شبکه معتقد است که تبعیض جنسیتی از قبل سازماندهی شده در افغانستان، همچنان ادامه دارد.

مولوده توانا یک فعال دیگر حقوق زنان روز گذشته در ویدیویی با اشاره به دیدار های اخیر بین هیئت امریکایی و نمایندگان طالبان در دوحه، می گوید:

"بر اساس کدام مقررات بین المللی، این نشست ها را برگزار می کنند، یک تعداد لابیگران و مدافعان طالبان را که در حضور طالبان منافع خود را جستجو می کنند، جز منافع خود هیچ دردی را درمان نمیکنند، هیچ مشکل مردم را احساس نمی کنند و هیچ راه حل به مشکلات مردم ندارند. من نمی دانم این نشست ها چه مفهوم دارد؟"

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان

رینا امیری، نماینده ویژه ایالات متحده در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان می گوید که برای جلوگیری از محدویت های شدید علیه زنان و دختران افغان، به ویژه در مسائل بشری، با طالبان گفتگو کرده است.

تام ویست، نماینده ویژه ایالات متحدۀ امریکا در امور افغانستان و رینا امیری در نشست هایی که یکشنبه و دوشنبه گذشته در شهر دوحه پایتخت قطر دایر شد، هیئت امریکایی را رهبری کردند.

رینا امیری در توئیتر خود نوشته که در این نشست ها، بارها روی نیاز فوری بهبود وضعیت حقوق بشری در افغانستان، تاکید کرده است.

اما ظریفه غفاری شاروال سابق میدان وردک در واکنش به توئیتهای او نوشته که"به دلیل توافقات و معاملات شرم آور بین امریکا و طالبان، زنان افغانستان بدترین روزهای نقض حقوق بشر، مرگ، درد، رنج و گرسنگی را تجربه میکنند که در قرن بیست و یکم، وضعیت دهۀ نود را برای آنها به ارمغان آورده است".

ظریفه غفاری شاروال سابق میدان وردک
ظریفه غفاری شاروال سابق میدان وردک

وزارت امور خارجه امریکا در اعلامیه پایانی این نشست ها گفته که هیئت شامل توماس ویست و رینا امیری در مذاکرات دوحه، مواردی را شناسایی کرده اند که در حمایت از افغانها، باعث ایجاد اعتماد میشود.

اما شماری از فعالان، حامیان حقوق زنان و سیاستمداران از این اعلامیه انتقاد کرده، گفته اند که به عقیدۀ آنها در این اعلامیه، هیچ گونه اقدام علیه سیاست های ظالمانه طالبان ذکر نشده است.

طالبان پس تسلط دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، به دختران اجازه تحصیل بیشتر از صنف ششم را نداده اند، زنان و دختران افغان را از تحصیل در پوهنتون ها منع کردند.

طالبان همچنین زنان افغان را در ادارت و نهاد های غیردولتی به شمول دفاتر سازمان ملل متحد منع کردند و در آخرین مورد، آرایشگاه های زنان را نیز مسدود ساختند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG