لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۲

رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نماینده گان امریکا خواهان توقف گفتگو ها با طالبان شد


 مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا
مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا

به دنبال واکنش‌ها به نشست دو روزه هیئت‌های امریکا و حکومت طالبان در دوحه، مایکل مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا از نماینده‌گان این کشور برای افغانستان خواسته که گفتگو ها و نشست‌ها با طالبان را متوقف کنند.

مایکل مک‌کال جمهوریخواه از منتقدان جدی اداره جو بایدن دموکرات به خصوص در قضیه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان است.

کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا ناوقت روز چهارشنبه در توییتی در واکنش به اظهارات اخیر رینا امیری، نماینده امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان به نقل از آقای مک‌کال گفته که تعامل با طالبان به زنان و دختران افغان کمک نمی‌کند.

مک‌کال افزوده که "فرمان‌های سرکوب کننده علیه زنان و دختران افغان امروز بیشتر از زمانی است که رینا امیری به عنوان نماینده خاص امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان گماشته شد. افغان‌ها از ایالات متحده خواستار تعامل بیشتر نیستند، چون به زنان و دختران افغان کمک نمی‌کند و به عادی شدن [رویکرد] طالبان کمک می‌کند. این نشست‌ها باید متوقف شود".

رینا امیری نماینده امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان
رینا امیری نماینده امریکا در امور زنان و حقوق بشر افغانستان

رینا امیری پس از پایان نشست دو روزه او و تام ویست نماینده خاص امریکا برای افغانستان با هیئتی از حکومت طالبان در هفته روان در دوحه، در رشته تویت‌های نوشته بود که "بنا بر اصرار گسترده افغان‌ها و مدافعان حقوق بشر به ضرورت تعامل مستقیم با طالبان در مورد حقوق بشر، به ویژه محدودیت‌های شدید علیه زنان و دختران، به همکارانم در گفتگوها با طالبان پیوستم".

این دیدار پیش از این نیز با انتقاداتی مواجه شده است. شماری از فعالان و برخی از جنبش‌های سیاسی و مدنی افغان در چند روز گذشته با انتقاد از رینا امیری گفته اند که او نباید ملاقات خود با طالبان به‌عنوان مأمور وزارت خارجه امریکا را به نام زنان افغان و فعالان حقوق بشر توجیه کند.

رمزیه سعیدی فعال حقوق زن می‌گوید که زنان افغان خواستار تعامل با طالبان نیستند. او می‌گوید که اگر بخواهند با طالبان صحبت کنند باید خود زنان افغان نماینده خود شان باشند، نه کسی دیگری:

"حداقل کسانی در برنامه‌ها و نشست‌ها شرکت کنند که صادقانه برای حقوق زنان صدا بلند می‌کنند، نه آنانی‌که در پشت پرده و در واقعیت دیدگاه متفاوت دارند. در سال گذشته هم نشست‌های برگزار شد، اما نتیجه نداد."

هدا خموش فعال حقوق زنان
هدا خموش فعال حقوق زنان

هدا خموش دیگر فعال حقوق زنان نیز با توجه به بی‌نتیجه بودن این‌گونه نشست‌ها می‌گوید که طالبان طی دو سال گذشته خود شان را ثابت کردند که آماده تعامل نیستند.

خانم خموش می‌افزاید: "راه و روش‌های زیادی طی دو سال گذشته وجود داشت که طالبان می‌توانستند حاکم اصلی افغانستان باشند، با برنامه‌های همه شمول، با پذیرش زنان، ولی حقیقت خود شان را ثابت کردند و محدودیت‌های بر زنان و آزادی بیان ایجاد کردند."

این درحالیست که نشست دو روزه نماینده‌گان امریکا با امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه و هیئت همراه‌اش در دوحه قطر برگزار شد و دو طرف بر اعتمادسازی و حمایت از افغان‌ها تأکید کردند.

هرچند این نخستین دیدار رسمی هئیت‌های امریکا و حکومت طالبان بوده، اما در گذشته نیز نشست‌های برای بررسی اوضاع افغانستان به خصوص در باره دختران و زنان برگزار شده، اما پس از پایان نشست هیچ تغییری در رفتار طالبان در قبال زنان و دختران نیامده است.

XS
SM
MD
LG