لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۳

کربی: هیچ نشانه‌ای از دست داشتن مهاجرین افغان در حوادث تروریستی پاکستان نمی‌بینیم


جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا
جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا

پس از آن که برخی مقام‌های نظامی پاکستان ادعا کردند که پناهجویان افغان در حوادث تروریستی در داخل پاکستان دست داشته اند، قصر سفید می‌گوید، هیچ نشانه‌ای از دست داشتن پناهجویان افغان در رویدادهای تروریستی در داخل پاکستان یا در امتداد خط دیورند وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا این موضوع را به روز دوشنبه در یک نشست خبری در قصر سفید در پاسخ به سوالی در مورد ادعا‌های اخیر مقام‌های پاکستانی بیان کرد.

مقام‌های پاکستانی اخیراً ادعا کرده بودند که گویا پناهجویان افغان در بی‌ثباتی پاکستان دست دارند و همچنان از خاک افغانستان برضد پاکستان استفاده می‌شود.

جان کربی گفت:
"ما هیچ نشانه‌ای از دست داشتن پناهجویان افغان در حوادث تروریستی در پاکستان یا در مرز نمی‌بینیم. ما از پاکستان برای کمک به بسیاری از افغان‌ها در زمانی که آنها به یک مکان امن نیاز دارند سپاسگزاریم."

حکومت طالبان نیز در رابطه به ادعاها مبنی بر حضور طالبان پاکستانی در افغانستان گفته که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان علیه هیچ کشور دیگری استفاده شود.

در همین حال میتیو میلر، سخنگوی وزارت خارجۀ امریکا نیز به روز دوشنبه در گفت‌وگو با رسانه‌ها با سوال مشابه روبه‌رو شد که چنین پاسخ داد:
"من نظر خاصی در این مورد ندارم، اما ما به صراحت اعلام کرده‌ایم که بر این باور هستیم طالبان مسئولیت دارند تا از استفاده از خاک افغانستان برای حملات تروریستی، جلوگیری کنند."

ارتش پاکستان و برخی مقام‌های آن کشور از روز جمعه تا کنون سه بار موضوع استفاده از خاک افغانستان را در حملات اخیر در پاکستان مطرح کرده اند.

در تازه‌ترین مورد به روز دوشنبه مقام‌های ارتش پاکستان در نشستی که داشته اند، ادعا کرده اند که مخفیگاه‌های تحریک طالبان پاکستانی (تی تی پی) و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان و فعالیت آزادشان از دلایل اصلی و تاثیر گذار بر امنیت پاکستان است.

حکومت طالبان به اظهارات جدید ارتش پاکستان واکنشی نشان نداده، اما ذبیح الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به روز شنبه در صحبت با رسانه‌ها گفته بود که خاک افغانستان علیه پاکستان استفاده نمی‌شود و افزوده بود که آنها توافقنامه دوحه را با ایالات متحدۀ امریکا امضا کرده اند نه با پاکستان.

خواجه آصف، وزیر دفاع پاکستان به این اظهارات او واکنش نشان داد و در صفحۀ توییترش نوشت که آنها متعهد هستند بدون توجه به موضع طالبان از هر وسیلۀ ممکن برای جلوگیری از تروریزم علیه کشورشان استفاده کنند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG