لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

قیمت تریاک در بازار های جنوب غرب افغانستان افزایش قابل ملاحظه یی یافته است


یکی از بازار های فروش تریاک در جنوب افغانستان
یکی از بازار های فروش تریاک در جنوب افغانستان

قیمت تریاک در بازارهای جنوب و غرب افغانستان به شکل قابل ملاحظه بلند رفته است.

معلومات رسیده از بازار بکواه به رادیو آزادی نشان میدهد که قیمت یک سیر تریاک از نزدیک به سه لک کلدار پاکستانی در خزان سال گذشته شمسی، به نزدیک به چهار لک کلدار پاکستانی در سال جاری رسیده است.

یک باشنده ولسوالی بکواه فراه که نخواست نامش در گزارش ذکر شود، به رادیو آزادی گفت که از ماه حمل امسال، میزان عرضه تریاک تازه از کشتزارهای کوکنار به بازار کم تر شده، اما در حال حاضر تریاکی که در گدامها جا بجا شده بود به بازار عرضه میشود، از همین رو قیمت تریاک با گذشت هر هفته بلند میرود:

" قیمت مواد پودری در بکواه فراه تا سه صد و (۸۷) هزار کلدار پاکستانی رسیده، تریاک ثوری تا چهار لک و بیست هزار کلدار بفروش میرسد و تریاک خالص را به هفت لک و (۴۵) هزار کلدار می خرند. مال سیاه در میله شاه پشته از سه لک و شصت تا سه لک و هشتاد به فروش میرسد و موادی که از آن هیرویین ساخته میشود بین چهار لک و ده تا چهارلک و پانزده هزار کلدار به فروش میرسد."

تصویر آرشیف: یک کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان
تصویر آرشیف: یک کشتزار کوکنار در جنوب افغانستان

در ماه عقرب سال گذشته شمسی قیمت یک سیر تریاک در بازار فراه و گرشک هلمند به سه لک و (۳۵) هزار کلدار پاکستانی به فروش میرسید.

هفده ماه از حکم رهبر طالبان در رابطه به منع کشت کوکنار در افغانستان میگذرد و حکومت طالبان ادعا میکند که آنان در تطبیق حکم رهبران شان موفق عمل کرده اند، اما دیده میشود که حکومت طالبان تا حال بازارهای خرید و فروش مواد مخدر را کنترول نکرده و عرضه مواد مخدر آزادانه صورت میگیرد.

در یک سروی که ماه گذشته از سوی یک نهاد بریتانیایی بنام (السیس) با استفاده از ستلایت در ولایت هلمند انجام شد نیز نشان داد که میزان کشت کوکنار در این ولایت از دهها هزار هکتار، به کمتر از یک هزار هکتار کاهش یافته است.

گزارشهای وزارت داخله حکومت طالبان اما نشان میدهد که در سال جاری، خلاف سالهای گذشته در (۳۱) ولایت افغانستان کوکنار کشت شده بود و طالبان ادعا میکنند که نظامیان آنان این کشتزارها را تخریب کرده اند.

به تازه گی رسانه های بریتانیایی گزارش داده اند که با کاهش کشت کوکنار در افغانستان، میزان عرضه هیرویین به بازارهای این کشور کاهش یافته، اما هنوز نیز عرضه تریاک از ذخیره گاه های مواد مخدر در افغانستان و کشورهای منطقه به بازارهای هیرویین این کشور ادامه دارد.

یک تحلیلگر مرکز نظارت از مواد مخدر و اعتیاد اتحادیه اروپا نیز به تازه گی در گفتگو با رادیو آزادی گفت که آنان انتظار ندارند که به این زودی ها عرضه تریاک از افغانستان به بازارهای جهانی قطع شود، زیر ذخایر بزرگ آن در این کشور و منطقه جود دارد.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG