لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۰ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۵۱

لیندا گرینفیلد: حکومت طالبان تا زمانی به رسمیت شناخته نخواهد شد که شایسته آن باشد


لیندا توماس-گرینفیلد، نمایندۀ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد
لیندا توماس-گرینفیلد، نمایندۀ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد

لیندا توماس-گرینفیلد، نمایندۀ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد می گوید که ایالات متحده همچنان بر فشار ها بر طالبان در مورد مسائل مربوط به حقوق بشری و حقوق زنان ادامه خواهد داد.

گرینفیلد روز جمعه (۴ اگست) در مصاحبۀ با صدای امریکا همچنین گفته که ایالات متحده، حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و به صراحت گفته، تا زمانی به رسمیت شناخته نخواهد شد که شایسته آن باشد.

لیندا گرینفیلد در پاسخ به پرسش مارگریت بشیر خبرنگار صدای امریکا در ملل متحد، در مورد اینکه آیا ایالات متحده در زمینۀ رسیدگی به خواست های بین المللی در زمینۀ اعادۀ حقوق بشری اقلیت ها و زنان، ستراتیژی جایگزینی را برای تشویق طالبان در نظر دارد، گفت:

"ما همچنان به اعمال فشار بر آنها در مورد مسائل مربوط به حقوق بشر و حقوق زنان ادامه می دهیم. ما این حکومت را به رسمیت نشناخته ایم و به صراحت گفته ایم تا زمانی آنها را به رسمیت نخواهیم شناخت که به گونه ای رفتار کنند که نشان دهند، شایسته این هستند که به رسمیت شناخته شوند. بنابر این، ما به تعامل در مورد این موضوع ادامه می دهیم. ما می خواهیم برای زنان و دختران افغان روشن سازیم که جهانی را نمی بینیم که در آن زنان و دختران افغانستان، نتوانند تحصیل کنند، کار کنند و مانند زنان در همه مناطق جهان، رویاهای شان را دنبال کنند."

نماینده گان امریکا و طالبان هفته گذشته در دوحه با هم دیدار کردند
نماینده گان امریکا و طالبان هفته گذشته در دوحه با هم دیدار کردند

این اظهارات گرینفیلد، نمایندۀ دایمی امریکا در سازمان ملل متحد در حالی صورت گرفته که اخیراً رینا امیری نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان و توماس ویست نماینده ویژۀ این کشور برای افغانستان نشست های دوروزۀ را با هیئت طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر انجام دادند.

بعد از پایان این گفتگوها، رینا امیری در سلسلۀ از تویت های نوشته بود که بنابر تاکید گستردۀ افغانها و مدافعان حقوق بشر روی ضرورت تعامل مستقیم با طالبان، بارها در این نشست ها روی نیاز فوری بهبود وضعیت حقوق بشری در افغانستان تاکید کرده است، اما این اظهارات او با انتقاداتی از سوی فعالان حقوق بشری و حقوق زنان، مواجه شد.

طالبان پس به قدرت رسیدن دوباره بر افغانستان در اگست سال ۲۰۲۱ میلادی، به دختران افغان اجازۀ آموزش در مکاتب متوسطه و لیسه ها را ندادند، آنها زنان و دختران افغان را از تحصیل در پوهنتون ها منع کرده، همچنین کار زنان و دختران افغان را در ادارات و سازمان غیردولتی به شمول سازمان ملل متحد منع کردند و در تازه ترین تصمیم، طالبان آرایشگاه های زنان را نیز مسدود ساختند.

آرش همایون

XS
SM
MD
LG