لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۷ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

هوای گرم در کشور های جنوب آسیا؛ میلیون ها کودک در گرمای طاقت فرسا زنده گی می کنند


تعدادی از اطفال در هوای گرم ایالت خیبر پختوانخواه پاکستان
تعدادی از اطفال در هوای گرم ایالت خیبر پختوانخواه پاکستان

صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) می‌گوید، ۴۶۰ میلیون کودک در کشورهای جنوب آسیا به شمول افغانستان، ۸۳ روز سال را در هوای گرم بالاتر از ۳۵درجه سانتی گراد زندگی می‌کنند.

این رقم ۷۳ درصد کودکان را تشکیل می دهد٬ این در حالی که بر بنیاد گزارش این سازمان، این رقم در کشورهای دیگر جهان به ۳۲ درصد می‌رسد.

یونیسف همچنان نوشته که احتمال تکرار شدت گرما در سال‌های آینده در جنوب آسیا وجود دارد و این ناشی از تغییرات اقلیمی است.

این درحالیست که شماری از باشند‌گان افغانستان از شدت گرما و نبود امکانات کافی برای محافظت از کودکان‌شان در برابر امراض٬ نگران اند.

جلیل، باشندۀ کابل می‌گوید، شدت گرمای امسال برادرزاده‌اش را بیمار کرده است.

به گفتۀ او، نبود امکانات و برق منظم نیز به چالش‌های خانواده‌های که طفل دارند، افزوده است:

"برق در کابل خیلی کم است، از یک طرف مردم توانایی اقتصادی ندارند، نمی‌توانند اطفال‌شان را درست تغذیه کنند، بیشتر مردم همین حالا بیکار اند، این یک نگرانی بسیار جدی است، مثلا از تجربه خودم کودک برادرم که ۸ ماهه است در همین روزها یک رقم بخار در جانش برآمده که وقتی داکتر مراجعه کردیم، گفت ناشی از گرمی هوا است".

تعدادی از اطفال افغانستان که مجبور هستند در هوای گرم نیز برای کمک به خانواده های خود روی جاده ها کار کنند
تعدادی از اطفال افغانستان که مجبور هستند در هوای گرم نیز برای کمک به خانواده های خود روی جاده ها کار کنند

عزیز احمد، دیگر باشندۀ کابل و پدر ۳ کودک می‌گوید، افزون بر نداشتن وسایل سرد کنندۀ هوا در خانه، اطفال‌ در مکاتب نیز به دلیل نبود امکانات مجبور به تحمل شدت گرمی هوا هستند:

"امسال شدت گرمی هوا زیادتر است، علتش را نمی‌دانم چرا مکاتب رخصت نشد، خودم دو تا طفل دارم مکتب می‌روند، حتی روزهایی شده که زیاد هوا گرم بوده، از خاطر گرمی هوا مکتب روان نکردم بدون این‌که رخصت باشند".

نجيب الله فيضان، متخصص داخلۀ اطفال با توجه به مشکلات و نبود امکانات و کمبود برق به راه‌کارهایی اشاره می‌کند که به گفتۀ او، مردم با استفاده از آن‌ها می‌توانند اطفال‌شان را از امراض ناشی از گرمی هوا محافظت کنند:

"اطفال نوزاد ۲۸روز اول را می‌گویند شیرخواره‌گی تا ۱سال و ۲سال و یا هم تا ۵ ساله‌گی این اطفال از طرف صبح وقت بیدار شوند و از طرف بعد از ظهر کمی ناوقت‌تر بیدار شوند و اطفالی که نوجوان هستند و مکتب رفتنی هستند، این‌ها در موسوم گرما از ۱۰ بجۀ قبل از ظهر تا ۵ بجه بعد از ظهر تا حد ضرورت باید بیرون نروند و این اطفال باید کالای آزاد بپوشند از اجناس طبیعی لباس جور کنند به خود مثلاً پنبه‌ای، کتانی و هر وقت همراه‌شان یک بوتل آب موجود باشد".

امسال وزارت معارف افغانستان رخصتی های تابستانی مکاتب را نیز اجازه نداده است
امسال وزارت معارف افغانستان رخصتی های تابستانی مکاتب را نیز اجازه نداده است

این داکتر همچنان افزود، مردم باید از نگهداری کودکان‌شان برای مدت طولانی در داخل موتر و یا آشپزخانه و اماکن گرم خودداری کنند.

این درحالیست که تغییرات اقلیمی در سال‌های اخیر سبب گرم شدن کم سابقهٔ هوا در برخی کشورها از جمله افغانستان شده است.

پیش از این نیز شماری از والدین در گفتگو با رادیو آزادی از رخصت نشدن مکاتب در فصل گرما و دچارشدن اطفال‌شان به برخی امراض ناشی از گرمی هوا٬ ابراز نگرانی کرده بودند.

XS
SM
MD
LG