لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۱۲ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۶

نگرانی از شیوع بیماری ها در افغانستان؛ در کندهار صدها زن و مرد به بیماری سل مبتلا اند


تعدادی از بیماران در شفاخانه ولایت کندهار
تعدادی از بیماران در شفاخانه ولایت کندهار

در کنار بحران بشری جاری در افغانستان، شیوع برخی از بیماری های ساری هم باعث نگرانی های شدید شده است.

در ولایت کندهار در جنوب افغانستان گزارش ها میرساند که در شش ماه گذشته صدها نفر که بیشتر شان زنان اند به مرض سل یا توبرکلوز مبتلا شده اند.

جمال الدین عظیمی رئیس بخش تبرکلوز ریاست صحت عامه کندهار در گفتگو با رادیو آزادی می گوید٬ با آن که صدها تن در شش ماه گذشته به مرض سل مبتلا شده اند اما این ارقام نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش یافته است:

" در شش ماه گذشته حدود ۱۱۶۰ بیمار مبتلا به سل داشتیم که نسبت به مدت مشابه سال قبل شش و نیم درصد کاهش را نشان میدهد. در این میان فیصدی زنان مبتلا به سل افزایش را نشان میدهد که از ۵۳ تا ۵۴ درصد است. متباقی مردان هستند. در این میان ۹۸۹ مورد سل در افراد بالغ و۱۷۰ مورد دیگر در کودکان ثبت شده است."

به گفته متخصصان، مرض سل رابطه مستقیم با گرسنگی، تغذیه نامناسب، محیط آلوده و بی سوادی دارد.

بیشتر بیماران به شفاخانه میرویس در ولایت کندهار مراجعه می کنند تا خدمات لازم را دریافت کنند
بیشتر بیماران به شفاخانه میرویس در ولایت کندهار مراجعه می کنند تا خدمات لازم را دریافت کنند

به گفته داکتران متخصص، کسانی که بیش از دو هفته سرفه دارند برای تشخیص و درمان به مراکز صحی باید مراجعه کنند و در صورت تجویز دوا بگیرند.

داکتر فرید الله عمری متخصص داخله در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" اگر کسی بیشتر از دو هفته سرفه بلغم دار، تب شدید و دوامدار، بی اشتیایی و کسالت و خستگی داشته باشد مریض مشکوک خوانده می شود و به آزمایش می فرستیم و یک سلسله آزمایشات انجام میدهیم تا مشخص شود."

داکتر عمری می گوید که مریض مبتلا به سل باید با افراد خانواده و دیگران در تماس نباشد از ماسک استفاده کند تا این مرض را به دیگران انتقال ندهد.

آمار دقیق مبتلایان به مرض سل در افغانستان مشخص نیست اما تنها در سال ۲۰۱۴، بیست و سه هزار نفر در اثر بیماری سل در این کشور جان باخته بودند.

اخیراً شیوع برخی از بیماری های دیگر هم در افغانستان نگرانی های را برانگیخته است.

سازمان صحی جهان ماه گذشته اعلام کرد که از آغاز سال جاری تا کنون ۴۹۴ مورد مثبت بیماری کانگو در ۳۲ ولایت افغانستان ثبت شده که ۴۷ نفر از این میان جان های شانرا از دست داده اند.

کانگو یک بیماری کشنده است که از حیوانات مانند، بز، گوسفند و گاو به انسان ها منتقل می شود.

XS
SM
MD
LG