لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۸

سیگار: با وجود منع کشت کوکنار٬ هنوز تجارت مواد مخدر در افغانستان ادامه دارد


تصویرآرشیف: یکی از بازار های علنی فروش تریاک در جنوب افغانستان
تصویرآرشیف: یکی از بازار های علنی فروش تریاک در جنوب افغانستان

در شصتمین گزارش اداره سرمفتش امریکا از بازسازی افغانستان که به تازه گی به کانگرس این کشور ارایه شده، آمده که با وجود پایان حضور سیاسی و نظامی ایالات متحده امریکا در افغانستان، واشنگتن در دو سال گذشته به تمویل برخی پروژهها در بخش مبارزه با مواد مخدر و تداوی معتادان ادامه داده است.

در حال که نتایج سروی سازمان ملل متحد در رابطه به وضعیت کشت کوکنار و تولید مواد مخدر در سال جاری میلادی تا حال نشر نشده، سیگار با استناد به آمار تخمینی سروی یک نهاد بریتانیایی در یک ولایت افغانستان نوشته که کشت کوکنار در افغانستان کاهش یافته است.

سیگار در گزارشش به کانگرس امریکا نگاشته که هنوز نیز منع کامل و دوامدار کشت کوکنار توسط حکومت طالبان یقینی نشده است، زیرا اقتصاد شمار زیادی از دهقانان با کشت کوکنار ارتباط دارد و برخی از قوماندانان و مسوولان محلی طالبان نیز از درک عُشر و تجارت تریاک پول بدست میآورند.

وزارت داخله حکومت طالبان، اما در یک سال گذشته به شمول تخریب مزارع کوکنار، از تخریب کارخانه های تولید مواد مخدر خبر میدهد.

برخی مواد مخدر ضبط شده در افغانستان
برخی مواد مخدر ضبط شده در افغانستان

عبدالمتین قانع، سخنگوی وزارت داخله حکومت طالبان میگوید، در میان مواد مخدر ضبط شده بیش از شش لک تابلیت نشئه آور وجود دارد:

" پولیس مبارزه با مواد مخدر در یک سال گذشته به منظور ضبط مواد مخدر و قاچاقبران آن پنج هزار و (۲۰۹) عملیات را اجرا کرده است، در نتیجه این عملیات دو هزار و (۲۸۲) تن مواد مخدر مختلف النوع، شش لک و (۲۹) هزار و (۵۰۳) قرص نشئه آور (k) را ضبط کرده اند. به شمول (۶۴۴) فابریکه تولید مواد مخدر کشف و از بین برده شده است. "

هرچند وزارت داخله حکومت طالبان در میان مواد مخدر کیمیاوی تنها از ضبط تابلیت های نشئه آور یاد آوری میکند، اما سیگار به کانگرس امریکا گفته که تولید شیشه در مقایسه به سالهای گذشته در افغانستان و قاچاق آن به کشورهای منطقه به مراتب افزایش یافته است.

سیگار که پس از پایان حضور نظامی و سیاسی ایالات متحده در افغانستان وضعیت را از نزدیک نظارت نمیتواند و اکثراً گزارش هایش را با استناد به یافته های موسسات و مراکز تحقیقاتی خارجی مینگارد، وضعیت دهقانان در افغانستان را نیز نگران کننده گفته است.

بر بنیاد آخرین گزارش این اداره، با گذشت بیش از یک سال از منع کشت کوکنار، هنوز کشت بدیل در اختیار دهقانان قرار داده نشده و این وضعیت میزان فقر را در ولایت ها بیشتر ساخته است.

یکی از دهقانان در ولایت ارزگان که کشت بدیل را جایگزین کوکنار ساخته است
یکی از دهقانان در ولایت ارزگان که کشت بدیل را جایگزین کوکنار ساخته است

نقیب الله یک تن از دهقانان در ولسوالی خاص ارزگان ولایت ارزگان است، او که در گذشته کوکنار کشت میکرد، میگوید، با منع کشت کوکنار با وی در بخش کشت بدیل کمک صورت نگرفته و در زمستان پیش رو وی با فقر روبرو خواهد شد:

" اگر کشت کوکنار نباشد، کود قیمت است و کشت گندم مصرف تراکتور و دیگر مصارف را بدست نمیدهد، بگونه مثال خانواده های استند که سه – چهار سیر تریاک کشت میکردند و مصارف شان را بدست میآوردند و هزینه طویانه را نیز کمایی میکردند، اما گندم چنین عاید ندارد، اگر گیریم که داشته هم باشد، تنها با آن مواد خوراکی می خریم، سایر مصارف ما چطور خواهد شد. "

همزمان با نگرانی برخی کشورهای اروپایی و بریتانیا از ادامه قاچاق تریاک از ذخایر آن در افغانستان و کشورهای منطقه، سیگار نیز تایید کرده که وجود چنین ذخایر تریاک در افغانستان و کشورهای منطقه به ادامه تجارت مواد مخدر در جهان کمک کرده است.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG