لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

معتادان رد مرز شده از ایران به غرب افغانستان باعث شده اند که تعداد افراد معتاد بیشتر شود


تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد
تصویر آرشیف: تعدادی از افراد معتاد

معتادانی که در ماه های اخیر از ایران رد مرز شده و خانواده های شان در آن کشور مانده اند، میگویند که در نبود خانواده و مصروفیت کاری، آنان پس از تداوی دوباره معتاد شده اند.

در شهر زرنج، مرکز ولایت نیمروز این روزها تجمع های معتادان در کنار جادهها بار دیگر بیشتر شده و اکثریت آنان معتادانی اند که تازه از ایران به افغانستان رد مرز شده اند.

اسحاق علیزی، معتادی است که تازه از ایران به افغانستان رد مرز شده و خانواده اش در ایران مانده است.

وی میگوید که تلاش کرد تا خودش را در مرکز تداوی معتادان در نیمروز بستری کند، اما مسوولان به وی گفتند که بستر خالی در این مرکز وجود ندارد و باید به کندهار انتقال یابد:

"هفت فرزند دارم، بیست روز میشود که از ایران آمدم، خانه من در یزد ایران است، همین دیروز فرزندانم زنگ زده بودند و گفتند که بابا کی می آی، من گفتم پول جمع کنم میآیم. اینجا در افغانستان کار نیست، دیروز میخواستم از روی دیوار مرزی بروم، آنسوی مرز پنج تا جنازه دیدم."

شماری از افراد معتاد
شماری از افراد معتاد

اما عین الدین (۴۶) ساله که در گذشته از ایران به افغانستان رد مرز شده بود و خانواده اش در ایران مانده، میگوید که چند هفته قبل از مرکز تداوی معتادان در نیمروز مرخص شد، اما به دلیل دوری از خانواده و نبود کار، با تجمع معتادان پیوست و حال بار دیگر معتاد شده است.

"خانه ام در ایران است و ۱۶ – ۱۷ سال شده معتاد استم، زنده گی من در نیمروز خیلی سخت میگذرد، کار نیست قیمتی و مشکلات است. وقتی دولت ما را جمعآوری میکند و کمپ میبرد، در کمپ رسیده گی خوب نمیکنند. وقتی از کمپ سالم بیرون شوی و با تو همکاری کند و به ایران روان کند خیلی خوب است، اما همینجا رهایت میکند و سرو کارت با آدمهای عملی است، مرز بسته است و وقتی یکی – دو روز اینجا باشی دوباره معتاد میشوی."

در هفته های اخیر دولت ایران هزاران پناهجوی افغان را از این کشور به ولایتهای هرات، فراه و نیمروز رد مرز کرده که در میان آنان صدها معتاد مواد مخدر نیز وجود دارد و اکثریت این معتادان که از ولایتهای دیگر افغانستان اند، نمیخواهند و یا توان مالی آن را ندارند که به ولایتهای خود شان بروند.

ولایت نیمروز که هزاران معتاد مواد مخدر در آن تجمع کرده، در حال حاضر تنها یک مرکز (۸۰) بستر مردان و یک مرکز (۲۰) بستر زنان در آن فعال است.

به تازهگ ی حکومت طالبان تصمیم گرفته که تعدادی از معتادان مواد مخدر را از شهر زرنج جمعآوری و جهت تداوی آنان را به مجتمع هزار بستر تداوی معتادان در ولایت کندهار انتقال دهند.

در نتیجه کاهش کمک های بین المللی به افغانستان بسیاری از مراکز تداوی معتادین نیز فعالیت های خود را متوقف کرده اند
در نتیجه کاهش کمک های بین المللی به افغانستان بسیاری از مراکز تداوی معتادین نیز فعالیت های خود را متوقف کرده اند

گل محمد قدرت، سخنگوی قوماندانی امنیه حکومت طالبان در نیمروز میگوید، تعداد زیادی از معتادان که از ایران به نیمروز رد مرز شده، قرار است به کندهار انتقال یابند:

" نیمروز که یک ولایت سرحدی است و معتادان زیادی از ایران به اینجا میآمدند و در اینجا تجمع میکردند، در پنج ماه گذشته ما یک هزار (۶۳۷) معتاد را به کندهار فرستادیم و این پروسه هنوز هم ادامه دارد، تلاش می کنیم که از ولسوالیهای مختلف معتادان را جمعآوری کنیم."

در حال که سازمان ملل متحد در این اواخر از وضعیت بد مراکز ترک اعتیاد در افغانستان گزارش داده، به تازه گی وزارت صحت عامه حکومت طالبان گفته که مجتمع های دارای یک هزار بستر را جهت محافظت از معتادان را در شش زون افغانستان ایجاد میکنند.

گزارش: حفیظ الله نورزاد

XS
SM
MD
LG