لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۹

گردهمایی های اعتراضی زنان در کابل٬ تخار و پاکستان؛ طالبان در کابل با زنان خشونت کردند


تعدادی از زنان معترض که در پاکستان گردهمایی را برگزار کرده بودند
تعدادی از زنان معترض که در پاکستان گردهمایی را برگزار کرده بودند

گروهی از زنان معترض در شهر کابل که قصد داشتند به روز شنبه در آستانۀ دوسالگی حاکمیت طالبان، راهپیمایی کنند،ادعا می‌کنند که راهپیمایی‌شان از سوی طالبان به خشونت کشیده شد.

یکی از زنان معترض در کابل که نمی‌خواهد بنا بر مشکلات امنیتی نامش را در گزارش ذکر کنیم، به رادیو آزادی می‌گوید، طالبان مانع اعتراض آن‌ها شدند:

"امروز در اعتراض خیابانی که قرار بود در قسمت شهرنو و قلعۀ فتح‌الله برگزار شود، بودم بسیار حالت خراب بود، پیش از این که در شهرنو اعتراض کنیم،‌ جای اعتراض خود را تغییر دادیم به طرف قلعهٔ فتح‌الله از آن‌جا داخل یک قریه شدیم (دورتر از کابل) و اعتراض خود را انجام دادیم به بسیار حالت فجیح و خراب."

یکی دیگر از زنان معترض کابل که او نیز نمی‌خواهد به دلیل مشکلات امنیتی نامش در گزارش ذکر شود، ادعا می‌کند که اعتراض‌شان از سوی طالبان پراگنده و برخی‌هایشان لت و کوب شده‌اند:

"قرار بود به شهر نو برویم، در نزدیک شهرنو نرسیده که ساحه پر از طالبان بود، حتی تانک و رنجر. به منطقهٔ دورتر از کابل رفتیم، آن‌جا که پیاده شدیم، شعارها به دست نگرفته بودیم که طالبان آمدند بسیار لت و کوب کردند، نه ویدیو گرفته توانستیم و نه عکس."

در گذشته نیز طالبان در چندین مورد برای پراگنده ساختن گردهمایی های زنان از اسلحه و موتر های آب پاش استفاده کرده بودند
در گذشته نیز طالبان در چندین مورد برای پراگنده ساختن گردهمایی های زنان از اسلحه و موتر های آب پاش استفاده کرده بودند

برعلاوهٔ کابل، زنان معترض در ولایت تخار نیز امروز به مناسبت دوسالگی طالبان دست به اعتراض زده و از جامعهٔ جهانی خواسته‌اند تا حکومت طالبان را به رسمیت نشناسند.

پریسا مبارز، از ولایت تخار در این مورد به رادیو آزادی گفت:

"اعتراض امروز به مناسبت هفتهٔ همبستگی علیه گروه طالبان بود، این اعتراض در ولایت تخار نیز صورت گرفته و به خاطر به رسمیت نشناختن گروه طالبان بود، این اعتراض در تخار نیز صورت گرفته، معترضین ما تعداد ۲۵ نفر بودند."

در همین حال برخی از زنان معترض که در پاکستان به سر می‌برند، در اسلام‌آباد، پایتخت این کشور در فضای بسته در اعتراض به وضع محدودیت های طالبان اعتراض کرده‌اند.

زهره نیابی، یکی از این زنان به رادیو آزادی گفت:

"طالبان در دو سالی که در افغانستان حاکم شده، هیچ دست‌آورد نداشته، برعکس افغانستان به یک چالش کشانده شده، افغانستان به یک زندان به شهروندانش مبدل شده، هر روز قتل هر روز کشتار، فقر، به ویژه زنان که از همه چیز محروم شده‌اند، خواست ما از جامعه جهانی این است که آن‌ها را به رسمیت نشناسد و این گروهی نیست که با اونا در میز مذاکره بنشینند."

تصویر از گردهمایی زنان در ولایت تخار
تصویر از گردهمایی زنان در ولایت تخار

خواستیم از حکومت طالبان در مورد ادعاهای زنان معترض در کابل مبنی بر به خشونت کشیده شدن اعتراض‌شان و خواست‌های سایر زنان معترض دیگر بپرسیم، اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان و بلال کریمی، معاون او در این باره پاسخ ندادند.

اما پیش از این سخنگویان حکومت طالبان به رادیو آزادی گفته‌ بودند که هر اعتراض باید در هماهنگی با نهادهای امنیتی آنها برگزار شود.

اعتراض زنان معترض پیش از این هم در کابل از سوی طالبان به خشونت کشیده و حتا به ادعای زنان معترض، دوستان آنان لت و کوب و زندانی شده اند.

مواردی که در گزارش سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان عفو بین‌الملل به آن اشاره شده است.

خواست زنان معترض به رسمیت نشاختن حکومت طالبان از سوی جامعۀ جهانی است.

اما جامعهٔ جهانی به شمول امریکا بارها گفته‌اند، تا زمانی که طالبان حکومت همه‌شمول ایجاد نکنند و حقوق همۀ افغان‌ها به ویژه اقلیت‌ها و زنان را تأمین نکنند، حکومت‌شان به رسمیت شناخته نخواهد شد.

اما طالبان همواره ادعا می‌کنند که حقوق همه افغان‌ها در چار چوب شریعت اسلام تامین است.

XS
SM
MD
LG