لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۱

مایک مک کال: عادی سازی روابط و تعامل با طالبان کار ساز نیست


  مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا
 مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا

مایکل مک‌کال، رئیس کمیتهٔ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا از عملکرد های تازه طالبان در برابر دختران دانش آموز در افغانستان انتقاد کرد.

وی روز سه‎‌شنبه در توییتی نوشته است که درست پنج روز پس از دیدار توماس ویست، نمایندهٔ ویژهٔ امریکا برای افغانستان و رینا امیری، نمایندۀ ویژۀ امریکا در بخش حقوق بشر، زنان و دختران افغانستان با طالبان برای حمایت از دختران افغان، طالبان دختران بالاتر از صنف سوم را از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

به گفتهٔ آقای مک‌کال، طالبان با این کارشان نشان داده‌اند که تعامل و عادی سازی روابط با آن‌ها کارساز نیست.

در همین‌حال یک منبع در ولایت فراه که بنا بر مشکلات امنیتی نخواست نام و صدایش در گزارش منتشر شود، در صحبت با رادیو آزادی تأیید می‌کند که طالبان دو خواهرش را که زیر ده‌ سال هستند از رفتن به مکتب منع کرده‌اند.

یکی از مکاتب دخترانه در ولایت نیمروز
یکی از مکاتب دخترانه در ولایت نیمروز

از سوی هم برخی منابع دیگر در ولایت بغلان نیز که از گرفتن نام و نشر صدایشان خود‌داری کردند، به رادیو آزادی ادعا می‌کنند که طالبان به گونهٔ شفاهی این موضوع را به آن‌ها ابلاغ کرده ‌اند.

در مورد اظهارت مایکل مک‌کال، رئیس روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا و ادعا‌ها در این ولایات از ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان حکومت طالبان پرسیدیم، اما پاسخی دریافت نکردیم.

اما طالبان پیش از این در مورد بازگشایی مکاتب بالاتر از صنوف ششم همواره گفته‌اند، منتظر طرزالعمل جدید و فرمان رهبرشان در این بخش هستند.

با این حال ذکیه صدیقی، فعال حقوق زنان به رادیو آزادی می‌گوید، تصمیم تازهٔ طالبان غیرشرعی و غیر منطقی است:

"ممنوعیت تحصیل دختران بالاتر از ده‌ سال از نظر من کار غیرمنطقی، شرعی و اسلامی می‌باشد، طالبان در جستجوی این هستند که زنان را از اجتماعی و حقوق اساسی و اسلامی‌شان محروم بسازند، خداوند(ج) تعلیم را بر مرد و زن فرض گردانیده و در این‌جا محدودیت سنی وضع نشده است که دختران و زنان باید در کدام سن بروند تعلیم و تحصیل بکنند."

دختران دانش آموز آرزو دارند بار دیگر به صنوف درسی خود برگردند٬ اما طالبان تاکنون تاریخ مشخصی برای آغاز مجدد مکاتب دخترانه در افغانستان اعلان نکرده اند
دختران دانش آموز آرزو دارند بار دیگر به صنوف درسی خود برگردند٬ اما طالبان تاکنون تاریخ مشخصی برای آغاز مجدد مکاتب دخترانه در افغانستان اعلان نکرده اند

ژولیا پارسی، یکی از زنان معترض و از فعالان حقوق زنان، جامعهٔ جهانی را در این بخش به بی‌توجهی متهم می‌کند. او به رادیو آزادی گفت:

"طالبان هر روز محدودیت‌های بیشتر را بالای دختران افغان وضع می‌کنند که با این کارشان نشان می‌دهند که طالب و ذهنیت‌شان تغییر نکرده و همان طالبان ۲۰ سال پیش هستند و این به این معنی است که افغانستان را به طرف جهل و نادانی می‌برند و آیندهٔ دختران افغانستان را برباد می‌کنند. در این مورد سازمان ملل متحد و جامعهٔ جهانی هم توجه نمی‌کنند و روز به روز توجه‌شان کمتر می‌شود."

بر بیناد گزارش‌ها، طالبان برعلاوهٔ سایر محدودیت‌های بر دختران و زنان در بخش تحصیل، کار، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی، دختران بالاتر از صنوف سوم و ده سال را از رفتن به مکاتب منع کرده‌اند. اما طالبان تا به حال به گونۀ رسمی این موضوع را رد و یا تأیید نکرده اند.

هرچند همواره واکنش‌های از سوی جامعهٔ جهانی و فعالان در این مورد وجود دارد، اما طالبان این را مسئلهٔ داخلی افغانستان عنوان کرده و ادعا می‌کنند که حقوق همه افغان‌ها به ویژه زنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

XS
SM
MD
LG