لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۳ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۳

اعتراض ها در برابر عملکرد طالبان؛ درکابل٬ کانادا و جرمنی گردهمایی های بر پا شد


تصویر آرشیف: تعدادی از زنان معترض
تصویر آرشیف: تعدادی از زنان معترض

در ادامۀ اعتراض‌ها به مناسبت دومین سالگرد حاکمیت طالبان در افغانستان، شماری از زنان در کابل امروز دوشنه با تجمع اعتراضی در مکان‌های سربسته از عملکرد طالبان در برابر زنان انتقاد کردند.

اشتراک کننده های این گردهمایی اعتراضی٬ اعضای مکتب انتقادی کابل بودند.

این زنان در اعتراض‌شان از سیاست جهان در برابر طالبان انتقاد کرده و گفته‌اند، طالبان زنان را به زندانیان خانگی مبدل کرده‌اند.

نسرین فرامرز، یکی از این زنان به رادیو آزادی گفت:

"بعد از سپری شدن دو سال از تسلط سیاه طالبان در افغانستان، زنان افغانستان را پیوسته کاملاً تبدیل به اسیران و زندانی‌ها در چهارچوب خانه قرار داده‌اند، ما اعتراض داریم در برابر سیاسیت‌های جهان که تا به امروز در نگهداری طالبان در قدرت سعی کردند."

در همین حال اعضای جنبش حرکت خود جوش زنان در کابل نیز به روز دوشنبه به مناسبت ۱۵ ‌ام آگست، دوسالگی حاکمیت طالبان٬ در یک فضای سربسته اعتراض کردند.

در اعلامیۀ این جنبش به نقض حقوق بشری از سوی طالبان در دو سال گذشته اشاره شده است.

شماری از زنان و دختران معترض
شماری از زنان و دختران معترض

وحیده امیری، یکی از زنان معترض و اعضای این جنبش به رادیو آزادی گفت:

"در این اعلامیه ما گزارشات کلان حقوق بشری را که نهاد‌های جهانی حقوق بشر به آن پرداخته ما هم پرداختیم و به حرف خود جهان صحبت می‌کنیم."

همزمان با دوسالگی حاکمیت طالبان در افغانستان، اعتراض‌ها به عملکرد آنها در داخل و بیرون از افغانستان افزایش یافته است.

پس از ظهر روز یک‌شنبه شهرهای تورنتوی کانادا و برلین جرمنی گواه این گونه اعتراض‌ها بود.

زرقا یفتلی، فعال حقوق زنان و کودکان و از برگزار کنندگان این اعتراض‌ها در شهر تورنتو در کانادا گفت:

"امروز متاسفانه افغانستان تنها کشوری در جها است که از همه حقوق ابتدایی و اساسی‌شان محروم شده‌اند، به خصوص بیشتر از ۵۰ فیصد نفوس کشور ما را که زنان تشکیل می‌دهند، امروز گروگان گرفته شدند، از همه حقوق اساسی و ابتدایی‌شان حق کار، حق آموزش، حق پوشش، حق مشارکت سیاسی و اجتماعی و از همه حقوق‌شان محروم ساخته شده‌اند."

مردان نیز در اعتراض با زنان در شهر تورنتوی کانادا شرکت کرده بودند که در قطعنامه‌شان بر لغو توافقنامۀ دوحه و تلاش سازمان ملل متحد برای ایجاد یک حکومت فراگیر که در آن حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان تأمین شده باشد، تأکید شده است.

گردهمایی اعتراضی افغانهای مقیم شهر تورنتو - کانادا
گردهمایی اعتراضی افغانهای مقیم شهر تورنتو - کانادا

فوزیه وحدت، از اشتراک کنندگان اعتراض زنان افغان در شهر برلین جرمنی به رادیو آزدی گفت:

"شام دیروز تعدادی از افغان‌های برلین به مناسبت ۱۵ آگست گرد هم آمدند اعتراض کردند، این اشتراک کنندگان یک بار دیگر فریاد و صدای عدالت‌خواهی مردم افغانستان را سر دادند و از دنیا و مردم اروپا خواستند که بی‌آیند در کنار مردم افغانستان ایستاد شوند، طالبان را به رسمیت نشناسند و با طالبان به هیچ عنوانی تعامل صورت نگیرد."

اعتراضات افغان‌ها در افغانستان و کشورهای مختلف به مناسب دوسالگی حاکمیت طالبان ادامه دارد.

در اعلامیه‌های این اعتراض‌ها در مورد محدودیت‌های طالبان بر زنان در بخش کار، تحصیل، فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و محروم ساختن آن‌ها از همه حقوق شان اشاره شده است.

در اعلامیه‌های آنان همچنان از سازمان ملل متحد، امریکا، کشورهای اروپایی و کشورهای همسایهٔ افغانستان خواسته شده که دست از حمایت و همکاری طالبان بردارند و به جای آن از زنان افغان حمایت کنند.

زنان معترض در حالی جامعهٔ جهانی را بر همکاری با طالبان متهم می‌کنند که نهادهای مختلف بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد همواره نشست‌هایی را برای حمایت از زنان افغان و لغو محدودیت‌های طالبان بر زنان برگزار کرده‌ و با طالبان در این مورد گفتگو کرده‌ است.‌

XS
SM
MD
LG