لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۱

در ولایت هلمند بازار فروش لبنیات از رونق افتاده است و مالداران نگران اند


تصویر آرشیف: یک بانو در حال دوشیدن گاو
تصویر آرشیف: یک بانو در حال دوشیدن گاو

شماری از مالداران در هلمندمی‌گویند، بازار فروش محصولات آنان به دلیل ضعف اقتصادی مردم خراب شده است.

یکی از مالداران منطقۀ لوی مانده ولایت هلمند که ۱۲ گاو دارد و هر روز صبحِ وقت بخاطر فروش محصولات لبنیات، شیر می‌دوشد به رادیو آزادی گفت که در سال‌های گذشته کاروبارش به اندازه‌ای خوب بود که شیر مورد نیاز یک لبنیات‌فروشی را هم پوره کرده نمی‌توانست، اما اکنون شیر ۱۲ گاوش حتا از نیاز ۶ لبنیات‌فروشی هم زیاد است:

"در گذشته با یک لبنیات‌فروشی در ارتباط بودم، کاروبار خوب بود، اکنون نسبت به گذشته کاروبار ضعیف است، به همین خاطر به پنج - شش لبنیات‌فروشی شیر می‌دهم، اکنون این ‌گونه مشکلات وجود دارد".

یکی از دکان های فروش شیر و ماست
یکی از دکان های فروش شیر و ماست

سردار ولی، باشندۀ منطقۀ بولان جنگل‌راه لشکرگاه هلمند می‌گوید، روزانه بیش از 20 کیلو گرام شیر به لبنیات فروشی‌ها توزیع می‌کند. او به رادیو آزادی گفت:

"در گذشته ما شیر زیادی به لبنیاتی‌ها می‌داددیم، اکنون کارها خراب است، پول کم است، گم است، از مردم که بپرسی می‌گویند این گونه مفلسی است".

حضرت محمد، مسئول یک لبنیات‌فروشی به رادیوآزادی گفت، قبلاً کاروبارش خوب بود و اکنون به دلیل ضعف اقتصادی مردم کار و بارش خراب است:

"در گذشته دکانداری ما بسیار خوب بود بخاطریکه خوب فروشات داشتیم، اکنون اقتصاد مردم در مقایسه با گذشته اقتصاد مردم ضعیف است، او رقم که مردم در گذشته مصرف می‌کردند، اکنون نیم آن را هم مصرف نمی‌کنند، اگر مصرف هم کنند همه‌اش را مردم قرض می‌گیرند، باز هم مردم مجبور اند ماست، شیر و دوغ قرض کنند".

خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان
خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان

اینکه چرا در کنار دیگر کاروبارها، بازار فروش لبنیات کمرنگ شده، خان‌جان الکوزی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رادیو آزادی می‌گوید:

"در مارکیت تقاضا کم است، در گذشته تقاضا زیاد بود، فرضاً لبنیات را نیروهای خارجی هم می‌خریدند، همینطور نیروهای داخلی هم از آن استفاده می‌کردند، افسران ارتش یا دیگر مردم پس تقاضا به مارکیت زیاد بود، بخاطریکه ما این لبنیات را به خارج نمی‌فرستادیم و نه هم به خارج می‌رود، همۀ آن به افغانستان مصرف می‌شود".

پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان بیکاری و ناداری در این کشور افزایش یافته و بیشتر از همه دکاندارانی که پرچون فروشی دارند، از کمرنگ شدن بازار فروشات‌شان شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG