لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۰

روز یادبود از قربانیان تروریزم؛ « تهدید تروریزم و افراط گرایی در افغانستان بیشتر میشود »


یکی از قربانیان حملات اخیر تروریستی در شمال افغانستان
یکی از قربانیان حملات اخیر تروریستی در شمال افغانستان

شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان هشدار می‌دهد که اگر به بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی افغانستان رسیدگی نشود، تهدید تروریزم و افراط‌گرایی بیشتر خواهد شد.

یوسف غفورزی، عضو این شورا و سفیر نظام پیشین جمهوریت در ناروی روز دوشنبه به مناسبت روزجهانی "یاد بود و ادای احترام به قربانیان تروریزم" به رادیو آزادی گفت، مردم افغانستان در ۳ دهۀ گذشته در خط مقدم مبارزه با تروریزم قرار داشته اند و تأمین صلح واقعی می‌تواند بهترین ارج گذاری به قربانیان آن باشد:

"متاسفانه وضعیت کلی در کشور از نقطه نظر امنیتی، اقتصادی، بشری و سیاسی بی‌نهایت وخیم است و شاهد آن هستیم که گروه‌های تروریستی بین‌المللی حضور و فعالیت خود را در افغانستان بیشتر ساخته اند و اگر به قضیۀ افغانستان رسیدگی صورت نگیرد، این خطر جدی بیشتر خواهد شد."

همزمان با این شورای هماهنگی نمایندگی‌های سیاسی و قونسلی جمهوری پیشین افغانستان به مناسبت این روز با نشر اعلامیه‌ای گفته است، تسلط طالبان بر افغانستان منجر به وضعیت پیچیده‌تری شده و زندگی مردم افغانستان تحت تاثیر بحران‌ها قرار گرفته و هر روز بدتر می‌شود.

نگرانی های زیادی وجود دارد که افغانستان تحت تسلط طالبان به مرکز فعالیت های تروریستی گروه های چون داعش و القاعده مبدل شده است
نگرانی های زیادی وجود دارد که افغانستان تحت تسلط طالبان به مرکز فعالیت های تروریستی گروه های چون داعش و القاعده مبدل شده است

تلاش کردیم تا واکنش سخنگویان طالبان را در این مورد داشته باشد، اما موفق نشدیم.

حکومت طالبان اما پیش از این ادعا در مورد افزایش تهدیدهای تروریستی و موجودیت بحران در افغانستان را تکذیب کرده است.

همچنان طالبان در بیست سال پیش از حاکمیت دوباره‌شان که در برابر نیروهای امنیتی نظام پیشین و ناتو می‌جنگیدند، متهم به انجام حملات انتحاری و انفجاری هستند که در آنها غیرنظامیان زیادی کشته و زخمی شده اند.

در همین حال شماری از قربانیان و بازماندگان حملات تروریستی در افغانستان از زندگی‌شان روایت‌های تلخی دارند.

محمد علی‌خیل که چند سال پیش سرباز اردوی ملی جمهوری پیشین بوده، قربانی انفجار ماین در ولایت هلمند شده و در نتیجه هردو دست و هر دو پایش قطع شده اند.

او به رادیو آزادی گفت:

"در نتیجۀ انفجار ماین دو دوست و دو پای خود را از دست دادم، سرپرست خانه ندارم پس از آن حادثه تا به حال زندگی‌ام بسیار با مشکلات می‌گذرد، برای پيدا کردن نان خشک و پول تداوی حیران هستم، حالا که حکومت امارت آمده، فقط ۶ ماه معاش در این مدت داده است."

در همین حال یک بانو ساکن در شهر کابل که نخواست نامش در گزارش گرفته شود به رادیو آزادی گفت، حدود دو سال قبل هنگامی که کودک چهارمش هنوز تولد نشده بود، شوهرش در یک حملۀ انتحاری کشته شد و پس از آن رویداد روزگارش را به سختی می‌گذراند.

"طفلک‌ام در بطنم بود که یک انتحاری شد و شوهرم در آن رویداد شهید شد، این طفلک خردم فعلاً شیرخوار است، واقعاً زیاد مجبور هستم، روزگارم زیاد خراب است، مشکلات اقتصادی به حد آخر دارم، چه کنم؟ کجا بروم؟ چه کار کنم؟ چه قسم روزگار را پیش ببرم؟"

در همین حال انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد به مناسبت روز "یادبود وادای احترام به قربانیان تروریزم"از جهانیان خواسته تا با حمایت از قربانیان و بازماندگان تروریزم اطمینان دهند که آنها هرگز فراموش نمی‌شوند.

انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش، سرمنشی سازمان ملل متحد

افغانستان از جمله کشور‌های به شمار می‌رود که هزاران شهروندش قربانی حملات تروریستی شده اند.

هرچند آمار دقیقی از قربانیان رویدادهای تروریستی در افغانستان در دست نیست، اما بر بنیاد گزارش‌ها، در سال‌های گذشته هزاران تن در نتیجۀ حمله‌های تروریستی در افغانستان آسیب دیده اند.

سازمان ملل متحد این پیام آقای گوترش را به روز دوشنبه ۲۱ اگست منتشر کرده که در ادامه به نقل از او آمده که شعار امسال روز جهانی "یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریسم"، "میراث: یافتن امید و ساختن آیندۀ صلح آمیز". است.

در عین حال دفتر ضد تروریزم سازمان ملل متحد با نشر اعلامیه‌ای به این مناسبت گفته است، آسیب دیدگان و بازماندگان رویدادهای تروریستی اغلب بلافاصله پس از آن حمله احساس می‌کنند فراموش شده اند.

سازمان ملل متحد با همبستگی و حمایت از قربانیان تروریزم، برای رسیدگی بهتر به نیازهای این قربانیان به کشورهای عضو و انجمن‌های قربانیان کمک فنی و ظرفیت سازی می‌کند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۷ با تصویب قطعنامه‌ای ۲۱ آگست را به عنوان روز "یادبود و ادای احترام به قربانیان تروریزم" نامگذاری کرده تا از این طریق یاد آنان را گرامی داشته و برخورداری بازماندگان تروریزم از حقوق بشر و آزادی های اساسی را ارتقا بخشد.

XS
SM
MD
LG