لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱۶ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۳۹

حکومت طالبان به پاکستان توصیه کرد تا «در تامین امنیت خود دقت کند» و اتهام نبندد


نیروهای پاکستانی در نزدیکی یک محل در خیبرپختونخواه که در آن حمله انتحاری صورت گرفته بود
نیروهای پاکستانی در نزدیکی یک محل در خیبرپختونخواه که در آن حمله انتحاری صورت گرفته بود

حکومت طالبان در واکنش به ادعای مقام‌های پاکستانی مبنی بر این‌که افغان ها در ناامنی‌های اخیر در پاکستان دست داشته اند، یک بار دیگر اطمینان داد که هیچ تهدیدی از خاک افغانستان متوجه هیچ کشوری نیست.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، افغانستان مسئول ناامنی هر کشور در منطقه نیست.

در اعلامیۀ رسمی حکومت طالبان که در حساب تویتری ذبیح الله مجاهد منعکس شده٬آمده است که پاکستان باید به وضعیت امنیتی خود به گونۀ درست دقت کند.

در اعلامیه گفته شده که حکومت طالبان یک بار دیگر موقف اصولی خود را تکرار می‌کند که اجازه نمی‌دهد از خاک افغانستان خلاف امنیت کدام کشور دیگر استفاده شود، اما به این معنی هم نیست که افغانستان مسئول ناامنی هر کشوری در منطقه است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

این درحالیست که جنرال عاصم منیر، فرمانده ارتش پاکستان دو روز پیش در صحبت در یک نشست در بالاحصار خیبر پشتونخواه پاکستان یک بار دیگر حکومت طالبان را به پناه دادن به طالبان پاکستانی متهم کرد.

جنرال منیر ادعا کرده که افغان ها در فعالیت‌های تروریستی پاکستان دخیل اند و گفته که دخالت افغان ها در فعالیت‌های تروریستی به منطقه آسیب می‌رساند.

پیش از این نیز شماری دیگر از مقام‌های پاکستانی اظهارات مشابهی داشتند.

اما در اعلامیه حکومت طالبان ادعا شده که در سال گذشته ۱۸پاکستانی عضو گروه داعش که در افغانستان حملات و انفجارها را انجام داده بودند را کشتند و ده‌ها تن دیگر را بازداشت کرده اند.

در اعلامیه آمده که تمام اسناد و شواهد را با خود دارند، اما بجای این که انگشت اتهام را به طرف پاکستان بگیرند، تدابیر امنیتی خود را تحکیم بخشیده اند.

در اعلامیۀ حکومت طالبان، برای مبارزه با گروه داعش بر همکاری مشترک تأکید شده است.

اخیراٌ با افزایش رویدادهای خونین در پاکستان ادعاهای مقام‌های پاکستانی به گونۀ آشکار در مورد فعالیت‌های طالبان پاکستانی در افغانستان افزایش یافته است.

آگاهان امنیتی و سیاسی افغان در این مورد دیدگاه‌های متفاوتی دارند.

اسدالله ندیم، آگاه امور امنیتی می‌گوید:

"به گونۀ قطعی گفته نمی‌توان که طالبان افغانستان طالبان پاکستانی را برای حملات در پاکستان تشویق می‌کنند، زیرا طالبان افغان می‌دانند که این مساله خطر بوجود می‌آورد، بخاطری که همیشه از خاک پاکستان برای حکومت‌های افغانستان درد سر جور شده و طالبان این را درک می‌کنند".

وی می‌گوید، ناامنی‌های پاکستان ریشۀ داخلی دارد و این کشور در سیاست خارجی‌اش از افراطیت مذهبی استفاده کرده است.

سمیع یوسفزی، آگاه امور سیاسی هم می‌گوید:

"لازم است که مسئولین هر دو کشور از راه دیپلوماسی یک راه حل به مشکلات جستجو کنند، نه اینکه یکدیگری را متهم کنند، بخاطری که اتهام انداختن یکی بالای دیگری مشکلات را بیشتر می‌کند. فکر نمی‌‎کنم افغان ها اینقدر قدرت داشته باشند و یا طالبان اینقدر نیرو و توان داشته باشند که به دیگر کشورها انتحاری بفرستند و یا مردم دیگر کشورها را برای انتحار تشویق کنند".

سمیع یوسفزی
سمیع یوسفزی

بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، ناامنی ها در پاکستان افزایش یافته است که مسئولیت بیشتر این حملات را را تحریک طالبان پاکستان به عهده گرفته است.

ده روز پیش در انفجاری بر یک نشست حزب جمعیت علمای اسلام در منطقهٔ باجور پاکستان٬ ۶۳ تن کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

مسئولیت این حمله را گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفته بود.

پیش از این در ماه می گذشته در حمله بر یک مرکز ارتش پاکستان در بلوچستان این کشور ۹ تن از منسوبین امنیتی پاکستان کشته شدند.

وزارت خارجۀ پاکستان هفتۀ گذشته ادعا کرد که سه مهاجم کشته شده در حملۀ ژوب، باشند‌گان کندهار افغانستان بودند و از سفارت افغانستان در اسلام آباد در کنترل حکومت طالبان خواست که اجساد آنان را تحویل بگیرد.

پس از آن ملا محمد یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع حکومت طالبان در یک نشست خطاب به فرماندهان و سربازانش گفته بود که جنگ در بیرون از افغانستان جهاد نیست و تنها جنگ است.

اما پیش از این شماری از احزاب سیاسی و مذهبی پاکستان جنگ در افغانستان را جهاد خوانده و جنگ در پاکستان را غیرمجاز خوانده بودند.

XS
SM
MD
LG