لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۹

سازمان ملل متحد: نیاز به کمک های بشر دوستانه٬ برنامه معیشیت بدیل کوکنار را متاثر ساخته است


تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های بشری در ولایت ارزگان افغانستان
تصویر آرشیف: روند توزیع کمک های بشری در ولایت ارزگان افغانستان

از اواخر سال ۲۰۲۲ میلادی تا ماه جون امسال، اداره مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد برای اجرای پروژههای انکشافی بدیل کوکنار، تنها پنج اعشاریه (۸۶) میلیون دالر امریکایی دریافت کرده است.

دفتر (UNODC) در کابل میگوید، با این پول آنان توانسته اند تنها به چهارده هزار دهقان کمک کنند و (۳۳) در صد دریافت کننده گان این کمکها زنان بوده اند.

سازمان ملل متحد میگوید که با حاکمیت دوباره طالبان بر افغانستان، نیاز به کمکهای غذایی بیشتر شده، از همین رو پروژه های انکشافی بدیل کوکنار به مراتب کمتر شده است.

خانم انوبها سود، نماینده اداره مبارزه با مواد مخدر سازمان ملل متحد در کابل هرچند از تصمیم منع کشت کوکنار استقبال میکند و آن را موثر میداند، اما میگوید که در نبود کمکها دهقانان متضرر شده و با فقر شدید روبرو اند.

وی در صحبت با بخش رسانه های سازمان ملل متحد گفت:

" دهقانان برای تامین غذا، خرید ادویه و تامین مصارف برای خانواده شان نیازمند کشت بدیل اند و باید قرضهای را بپردازند که آنان برای کشت و کار شان گرفته اند. "

طالبان از چندین ماه به این طرف کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار در شماری از ولایات راه اندازی کرده اند
طالبان از چندین ماه به این طرف کمپاین تخریب کشتزار های کوکنار در شماری از ولایات راه اندازی کرده اند

حکومت طالبان با منع کشت کوکنار و تخریب مزارع کوکنار در جنوب افغانستان، نامهای دهقانان را یاداشت کرده و لیست آن را برای دریافت کمک به اداره های مربوط سازمان ملل متحد سپرده است، اما این سازمان برای ارایه کمک به تمامی این دهقانان پول کافی در اختیار ندارد.

سازمان ملل متحد در حال حاضر با شماری محدود دهقانان در جنوب و شرق افغانستان در بخش ترویج کشت های بدیل کوکنار کمک مالی و همکاری تخنیکی میکند، اما دهقانان میگویند که کشت های بدیلی که این سازمان ارایه کرده، بیشتر شامل سبزیجات است که در یک و یا دو فصل سال کشت میشود و هنگام عرضه آن به بازار در بدل پول ناچیز به فروش میرسد.

یکی از دهقانان در ولایت ارزگان که روی زمین های زراعتی خود بجای کوکنار ترکاری کاشته است
یکی از دهقانان در ولایت ارزگان که روی زمین های زراعتی خود بجای کوکنار ترکاری کاشته است

شاه آغا، دهقان در ولسوالی گرشک هلمند است که در گذشته بر بخشی از زمینش کوکنار کشت میکرد، اما حال که از کشت کوکنار منع شده، در نبود کمک های بدیل با مشکلات جدی اقتصادی روبرو است:

" نیم این زمین را کوکنار و نیم آن را هم گندم کشت میکردیم، گندم مصرف یک ماهه ما می شد و تریاک چون قیمت تر بود، یک چیزی بدست ما میداد. یک سیر تریاک کم از کم نان خانواده ما را تامین میکرد، حال تریاک هم نیست. این زمین من یک جریب است، در آن گندم کشت کردیم، اما مصرف یک ماهه خانواده می را بدست نمیدهد. حیرانم و منتظر نشستیم که با ما کمکی صورت گیرد، چون برای نفقه خانواد در ماندیم. اگر هیچ کاری نمیتوانند، یک کارو باری را برای ما فراهم سازد، تمام جوانان و بزرگ سالان ما بیکار و دست روی دست نشته اند."

از سال ۲۰۰۳ تال اواخر سال ۲۰۲۰ میلادی بیشتر پروژه های انکشافی سازمان ملل متحد در بخش بدیل کوکنار از سوی ایالات متحده امریکا تمویل میشد.

هرچند با سقوط نظام جمهوریت در افغانستان کمک های امریکا در این بخش متوقف شد، اما هنوز نیز واشنگتن از طریق سازمان ملل متحد با برنامه تداوی معتادان در افغانستان کمک میکند.

گزارش: مرسلین ارسلا

XS
SM
MD
LG