لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۱

آی اف جی: خبرنگاران همچنان با آزار و بازداشت‌های خودسرانه در افغانستان روبرو اند


شماری از خبرنگاران افغان حین پوشش یک نشست خبری در کابل
شماری از خبرنگاران افغان حین پوشش یک نشست خبری در کابل

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران (IFJ) در حالیکه از آزادی ۹ خبرنگار افغان از زندان‌های طالبان استقبال کرده، اما گفته که خبرنگاران و کارکنان رسانه‌ها همچنان با آزار و بازداشت‌های خودسرانه روبه‌رو هستند.

این فدراسیون روز سه‌شنبه در اعلامیه‌‌ای نوشته که حبیب سراب، پرویز سرگند، محبوب حکیمی، عطاالله عمر، فقیر محمد فقیرزی، جان آغا صالح، حسیب حساس، وحید‌الرحمن افغانمل و شمس‌الله عمری در ماه جاری و در پایان ماه گذشته از زندان‌ های طالبان آزاد شدند.

به گفتۀ این فدراسیون، این خبرنگاران به دلیل همکاری با رسانه‌های خارجی بازداشت شده بودند.

این نهاد حامی خبرنگاران، دستگیری خودسرانۀ خبرنگاران از سوی طالبان را محکوم کرده و از آنان خواسته است که از دستگیری، بازداشت و آزار خبرنگاران و رسانه‌ها دست بردارند.

فدراسیون بین‌المللی خبرنگاران این را هم نوشته است که مرتضی بهبودی، خبرنگار فرانسوی افغانی‌الاصل هنوز در زندان طالبان بسر می‌برد و به گفتۀ این اداره، طالبان او را به جاسوسی متهم کرده و دوسیه‌اش را به محکمه فرستاده است.

آی اف جی در اعلامیۀ خود از مشکلات اقتصادی، دستگیری و آزار خبرنگاران افغان پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان ابراز نگرانی کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات مربوط به کار رسانه‌ها از طریق"کمیسیون تخطی رسانه‌ها" شده است.

رادیو آزادی تلاش کرد تا با خبرنگاران آزاد شده از زندان‌های طالبان گفت‌وگو کند، اما برخی از آنها حاضر به گفت‌وگو نشدند.

در همین حال ظریف کریمی، رئیس اجرایی نهاد حمایت کنندۀ رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) به رادیو آزادی گفت، بازداشت خودسرانۀ خبرنگاران در یک ماه اخیر بر کار خبرنگاران تاثیر منفی گذاشته و روند اطلاع رسانی را با مشکل مواجه کرده است:
"فعلاً هم تأکید بر این داریم که مسئولین هرچه عاجلتر خبرنگاران تحت بازداشت را آزاد بسازند و در خصوص خبرنگاران تحت بازداشت کدام اتهام و کدام دلیلی هم وجود دارد میشه با رسانه‌ها و خبرنگاران شریک بسازند و در غیر این صورت موضوعات مربوط به کار رسانه‌ای ارجحیت داده شود تا کمیسیون تخطی رسانه‌ها بررسی کند."

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان به پرسش‌ها در این باره پاسخ نداد.

پس از به قدرت رسیدن دوبارۀ طالبان، بیشتر دستگیری‌های خودسرانه خبرنگاران در افغانستان توسط استخبارات طالبان صورت گرفته است، اما این اداره هیچ اطلاعاتی در بارۀ دستگیری خبرنگاران در اختیار رسانه‌ها و خبرنگاران قرار نداده است.

سخنگویان حکومت طالبان همواره مدعی شده اند که این خبرنگاران به اتهام مربوط به کار رسانه‌ای بازداشت نشده اند. ادعایی که از سوی نهادهای حامی خبرنگاران رد شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG