لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۰

نشریهٔ دیپلومات: تا زمانی که دنیا متحدانه عمل نکند٬ روش طالبان در برابر زنان تغییر نخواهند کرد


زنان معترض در کابل
زنان معترض در کابل

نشریه دیپلومات

  • نشریه دیپلومات در مقاله یی به وضعیت زنان و دختران افغانستان توجه کرده است.

این مقاله توسط داکتر شانتی ماریبت دیسوزا٬ یکی از اعضای انستیتوت شرق میانه در واشنگتن دی سی نوشته شده است.

در این مقاله آمده است که به تاریخ بیست و هفتم سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل وضعیت زنان و دختران افغانستان را در جریان دو سال حاکمیت طالبان مورد بررسی قرار داده است.

مقاله نویس به مسدود ماندن نهاد های تحصیلی بروی زنان در افغانستان اشاره کرده و از محروم شدن زنان از کار در ادارات دولتی نیز یاد آوری نموده و در اخیر پرسیده است که آیا بحث های شورای امنیت سازمان ملل تاثیری در تغییر روش طالبان خواهد داشت؟

نویسنده خود به پاسخ این سوال پرداخته و گفته است که این زمانی ممکن است که کشور های عضو شورای امنیت با اتفاق هم دست به کار شوند و سازمان ملل نیز یک استراتیژی مشخص ارائه کند و در نهایت فشار جهانی می تواند روش های طالبان را دگرگون بسازد تا حقوق زنان و دختران تامین گردد.

نویسنده در ادامه گفته است٬ در صورتی که کشور ها هم نظر نباشند و در عوض برای منافع اقتصادی و استراتیژیک خود در تماس با طالبان قرار بگیرند٬ هیچگاهی داعیه کسب حقوق زنان و دختران تحقق نخواهد یافت.

روزنامه اندیپندنت

  • در این حال روزنامه بریتانوی اندیپندنت در مطلبی به وضعیت پناهجویان افغان در پاکستان پرداخته است.

در مقاله آمده است٬ آن عده از افغانهای که بریتانیا وعده انتقال و پذیرش آنان را داده بود٬ حالا در پاکستان گیر مانده اند.

اندیپندنت در ادامه نوشته است صد ها خانواده افغان که قبلا با نیروهای بریتانوی در افغانستان همکاری داشتند٬ پس از آن در اسلام آباد منتظر و بی سرنوشت ماندند که بریتانیا پیرار سال روند پرواز های چارتر را برای انتقال افغانهای پناهنده متوقف کرد.

مقاله نویس گفته است که مدت ویزه های این افغانها ختم شده است و پولیس پاکستان آنان را اجازه زیست نمی دهد. به نوشته روزنامه به روز سه شنبه پولیس در اسلام آباد به یکی از هوتل های که این افغانها در آن زنده گی میکنند داخل شده و از پناهجویان افغان اسناد خواست و تعدادی را نیز بازداشت کرد که بعدا به وساطت سفارت بریتانیا آزاد شدند.

این افغانها به اندیپندنت گفته اند بیم از آن دارند که آنان به افغانستان تحت حاکمیت طالبان برگشتانده شوند.

به نوشته روزنامه٬ در بریتانیا نیز تعدادی از اعضای پارلمان٬ سیاستمداران و نظامیان حکومت را مورد انتقاد قرار داده و میگویند که این افغانها به قوای بریتانوی کمک کرده بودند و نباید فراموش شوند.

XS
SM
MD
LG