لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

ملل متحد، برخی کشورها و سازمان‌ها برای کمک با زلزله زدگان ولایت هرات ابراز آمادگی کردند


شماری از کودکان که خانه‌ای شان در اثر زلزله اخیر در ولایت هرات تخریب شده در زیر کمپل در بیرون از خانه خوابیده اند
شماری از کودکان که خانه‌ای شان در اثر زلزله اخیر در ولایت هرات تخریب شده در زیر کمپل در بیرون از خانه خوابیده اند

سرمنشی سازمان ملل متحد، شماری از کشورها و سازمان‌ها با ابراز همدردی با زلزله زدگان در غرب افغانستان به ارائه کمک‌های عاجل به متضررین تعهد و تأکید کرده اند.

سازمان ملل متحد ناوقت روز شنبه در اعلامیه‌ای گفته که انتونیو گوترش، سرمنشی این سازمان با ابراز تاسف از تلفات انسانی ناشی از زلزله در نزدیکی شهر هرات، از جامعۀ بین‌المللی خواسته تا گرد هم آیند و از مردم آسیب‌دیده از زلزله که بسیاری از آنها پیش از این بحران نیاز به کمک داشتند، حمایت کنند.

در ادامه آمده که آقای گوترش گفته شرکای آنها در افغانستان در حال هماهنگی با مقام‌های حکومت طالبان برای ارزیابی سریع نیازها و ارائه کمک‌های اضطراری هستند.

وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث حکومت طالبان شمار جان باختگان زلزله‌های روز شنبه در هرات را بیش از ۲ هزار و زخمی‌ها را بیش از ۹ هزار تن اعلام کرده است.

ریچارد بنیت، گزارشگر ویژۀ ملل متحد در امور حقوق بشر افغانستان در شبکۀ ایکس مصیبت ناشی از این زلزله را دلخراش خوانده است.

همچنان سامنتا پاور، رئیس ادارهٔ توسعۀ بین‌المللی ایالات متحدهٔ امریکا (یو اس‌ای آی دی) در شبکۀ ایکس خود گفته که شرک‌هایشان در مناطق آسیب دیده مستقر می‌شوند تا از تلاش‌های پاسخدهی به این رویداد از جمله خدمات صحی و تهیۀ تجهیزات اضطراری حمایت کنند.

در همین حال، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد (یو ان اف پی ای) گفته که در حال حاضر در ساحه است تا اطمینان حاصل کند که خدمات صحی برای مادران باردار، مادران و نوزادان در دسترس بوده و تدارکاتی را برای محافظت صحی زنان و دختران فراهم می‌کند.

برنامه جهانی غذا (دبلیو اف پی) هم به بازماندگان قربانیان زلزله‌های روز گذشته (شنبه ۱۵ میزان) در غرب افغانستان ابراز تسلیت کرده است.

وزارت خارجۀ جرمنی اعلام کرده که برای کمک با زلزله زدگان در افغانستان در حال هماهنگی با شرکای بین‌المللی‌اش است.

ملانی جولی، وزیر خارجۀ کانادا اعلام کرده که کشورش در این رابطه آماده حمایت از مردم افغانستان است.

تاکاشی اوکادا، سفیر جاپان در افغانستان در پیامی گفته که جاپان اوضاع را زیر نظر دارد و همیشه در کنار مردم افغانستان است.

همچنان ترکیه با نشر اعلامیه‌ای از آمادگی برای هرنوع حمایت با زلزله زدگان در افغانستان ابراز آمادگی کرده است.

روستای در ولایت هرات که در اثر زلزله به گورستان مبدل شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:23 0:00

همچنان حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان، عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحۀ ملی جمهوری مخلوع افغانستان نیز پیام‌های همدردی‌شان به آسیب دیدگان ناشی از زلزله‌ها در غرب افغانستان را منتشر کرده و از نهادهای امدادرسان و تاجران خواسته اند تا به بازماندگان این رویداد کمک‌رسانی کنند.

راشد خان یک تن از ستاره‌های کریکت جهان و عضو تیم ملی کریکت افغانستان در صفحه فیسبوکش تاثیر عمیقش را در رابطه به زلزله اخیر در غرب افغانستان ابراز کرده است.
او گفته مقدار پولی که در مسابقات جام جهانی کریکت ۲۰۲۳ به او داده می شود آنرا برای زلزله زدگان اهدا می کند.
راشد خان گفته بزودی کمپاین جمع آوری کمک به این زلزله زدگان را راه اندازی خواهد کرد.
همچنان حشمت الله شهیدی کپتان تیم ملی کریکت افغانستان در صفحه فیسبوک خود زلزله اخیر در غرب افغانستان را المناک خوانده و با زلزله زدگان ابراز همدردی کرده است.
او نیز گفته پولِ را که از مسابقات جام جهانی کریکت دریافت می‌کند، بخشی از آن را برای زلزله زدگان غرب افغانستان کمک خواهد کرد.


بر اساس اعلام ادارۀ زمین شناسی ایالات متحدۀ امریکا، زلزلۀ نخست به مقیاس ۶.۳ درجۀ ریشتر پیش از ظهر روز شنبه غرب افغانستان را تکان داد و چند پس لرزه هم به دنبال داشت.

بر اساس گزارش‌ها مرکز زلزله ولسوالی زنده‌جان در شمال غرب ولایت هرات بوده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG