لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۴

سازمان ملل متحد: پاکستان نباید پناهجویان افغان را به زور اخراج کند


تعدادی از پناهجویان افغان که تحت فشار حکومت و پولیس پاکستان مجبور شده اند بار و بستره خود را بردارند و به افغانستان برگردند
تعدادی از پناهجویان افغان که تحت فشار حکومت و پولیس پاکستان مجبور شده اند بار و بستره خود را بردارند و به افغانستان برگردند

سازمان ملل متحد از پاکستان می خواهد که پناهجویان افغان را به صورت اجباری اخراج نکند.

فرحان حق معاون سخنگوی سرمنشی این سازمان، جمعه شب به رادیو آزادی گفت که از پاکستان به خاطر پناه دادن به پناهجویان افغان تحسین می کنند اما او تاکید کرد که هیچ پناهجو نباید به زور از کشوری اخراج شود.

" ما به این باور استیم که هیچ کشوری نباید پناهجویان و مردم را دوباره به کشور شان بدون خواست خود شان باز گرداند. در این مورد ما پالیسی داریم که بر اساس آن، پناهجویان تنها در صورتی می توانند به کشور شان باز گردند که خواست خود شان باشد و آنها احساس کنند که مصئون خواهند بود."

فرحان حق افزود که از طریق کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان، نگرانی ها با مقام های پاکستانی نیز در میان گذاشته شده است.

فرحان حق معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل
فرحان حق معاون سخنگوی سرمنشی سازمان ملل

بسیاری از پناهجویان افغان در پاکستان به این باور اند که بنابر تهدید های طالبان نمی توانند دو باره به افغانستان باز گردند.

شماری از آنها مقام ها و سربازان پیشین امنیتی، همکاران نهاد ها و نظامیان بین المللی، فعالان حقوق بشری، خبرنگاران و گروه های دیگر معرفی شده اند.

پیش از سازمان ملل متحد، وزارت خارجه ایالات متحده امریکا قویاً از پاکستان خواسته بود تا تصمیم در مورد اخراج اجباری پناهجویان افغان را لغو کند.

بسیاری از پناهجویان افغان به خاطر طی مراحل سند های شان در امریکا و کشور های دیگر، در اسلام آباد و سایر مناطق اینکشور به سر می برند.

فشار ها هم به صورت فزاینده بر آنها افزایش یافته که نگرانی های زیادی را به میان آورده است.

پاکستان در ماه های اخیر صد ها تن از افغانها را به دلیل نداشتن اسناد قانونی اقامت بازداشت کرده است
پاکستان در ماه های اخیر صد ها تن از افغانها را به دلیل نداشتن اسناد قانونی اقامت بازداشت کرده است

دیدبان حقوق بشر و سازمان عفو بین الملل هم از پاکستان خواسته اند تا جلو تصمیمش را در مورد اخراج اجباری پناهجویان بگیرد. به باور هر دو نهاد، اخراج اجباری پناهجویان افغان مغایر قوانین حقوق بشری است.

مقام های پاکستان تا ۳۱ اکتوبر، ده روز دیگر به پناهجویان افغان ضرب الاجل تعیین کرده اند تا به کشور شان باز گردند، در غیر آن اخراج خواهند شد.

به گفتۀ پاکستان، در حال حاضر یک میلیون و ۷۳۰ هزار پناهجوی غیر قانونی افغان در پاکستان زنده گی می کنند.

کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور پناهنده گان تخمین می کند که در حال حاضر حدود ۳.۷ میلیون پناهجوی افغان در پاکستان بسر می برند که حدود ۷۰۰ هزار تن شان پس از حاکمیت دو باره طالبان در اگست سال ۲۰۲۱، به آنکشور پناه برده اند.

XS
SM
MD
LG