لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۴

ادامه آزار و اذیت افغان ها در پاکستان؛ صد ها دکان مهاجرین افغان در پشاور تخریب شد


شهر پشاور یک منطقه یی که افغانها در آن دکان دارند
شهر پشاور یک منطقه یی که افغانها در آن دکان دارند

بر اساس گزارش ها٬ نزدیک به۴۰۰ دکان و چپری‌خانه یا کپۀ افغان‌ها در بازار بورد شهر پشاور خیبر پختونخواه از سوی ادارۀ توسعه‌ای پشاور تخریب شد.

رسانه‌های مختلف پاکستانی به نقل از مقام‌های محلی نوشته اند، این دکان‌ها خلاف تمام قوانین در سرک‌های قیرریزی شده و در زمین‌های دولتی ساخته شده بودند.

روزنامۀ ایکسپرس تربیون پاکستان از قول یک مقام که از وی نام نگرفته، نوشته است که این عملیات به همین شکل در تمام شهر جریان خواهد داشت و جلو هرگونه ساختمان‌های غیرقانونی را خواهند گرفت.

رسانه‌های پاکستانی این را هم گفته اند که در این عملیات به تعداد ۱۰۰ تن کسانی هم بازداشت شده اند که در هنگام ویران کردن این ساختمان‌ها مقاومت کرده بودند.

به قول رسانه‌ها، بازار بورد که به نام "کابل کوچک" یاد می‌شود، نزدیک به ۹۰ درصد دکان‌ها و تجارت‌اش مربوط به مهاجرین افغان می‌شود.

تصویر آرشیف: افغانهای مهاجر در پاکستان
تصویر آرشیف: افغانهای مهاجر در پاکستان

از سوی دیگر شماری از افغان‌ها که دکان‌هایشان در بازار بورد ویران شده، به رادیوآزادی گفتند که پولیس بدون آگاهی قبلی دکان‌هایشان را ویران و در کنار آن با آنها برخورد نامناسب کرده است.

خالد یکی از این دکانداران به رادیو آزادی گفت:

"کسی برای پرسان ما وجود ندارد، باید برای ما یک دو روز مهلت می‌دادند، از زمانی که بر علیۀ افغان‌ها عملیات آغاز شده است، در برابر ما هم سختگیری صورت می‌گیرد."

در همین حال٬ دیگر عصمت‌الله توخی، رئیس اتحادیۀ تجاران افغان در بازار بورد به رادیو آزادی گفت که پولیس دکان‌هایی را ویران کرده است که به گونۀ غیرقانونی در سرک پخته ساخته شده بودند:

"دکان‌هایی که در مارکیت است، ویران نشده اند، بر سرک بازار بورد سه گروه زورمندان هستند، آنها می‌آیند و از طرف شام از کراچی‌های آنها پول جمع می‌کنند، یک گروه‌شان که بیاید، یک گروه پول می‌گیرد، دیگری از آن شکایت می‌کند و گروه دیگر که بگیرد، دیگر گروه از آن شکایت می‌کند، دکان‌های ساخته شده به روی سرک ویران شده اند."

دکان‌های افغان‌ها در بازار بورد در حالی ویران می‌شود که هنوز هم بازداشت مهاجرین افغان در سراسر پاکستان ادامه دارد.

به تازگی تلویزیون دولتی پاکستان خبرداده است که پس از اعلام اخراج بیش از 1 و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان از پاکستان تا به حال ۵۰ هزار افغان به کشورشان برگشته اند.

در همین حال شماری از افغان‌ها می‌گویند که پولیس پاکستان آنها را در هر جای آزار و اذیت می‌کند.

احمد افغان، یکی از آنان در اسلام‌آباد پاکستان به رادیو آزادی گفت:

"بازداشت مهاجرین افغان در پاکستان به شدت ادامه دارد، پولیس به همین خاطر چیک پاینت‌های جدید ایجاد کرده است، هر جای که افغان‌ها را ببیند، از آنها پرسان می‌کنند."

حکومت موقت پاکستان برای بیش از ۱.۷ میلیون مهاجر افغان که گفته میشود اسناد قانونی اقامت در این کشور را ندارند تا اخیر ماه اکتوبر مهلت داده است که این کشور را ترک کنند.

تعدادی از افغانهای که در این اواخر در پاکستان بازداشت شده اند
تعدادی از افغانهای که در این اواخر در پاکستان بازداشت شده اند

هر چند به شمول سازمان ملل متحد امریکا و شماری از کشورهای دیگر از پاکستان خواسته اند که روند اخراج اجباری مهاجرین افغان را متوقف کند، اما دیده می‌شود که پاکستان در این زمینه تا به حال پاسخ مثبت نداده است.

از سوی دیگر اعضای گروه جدا شدۀ حزب عوام ملی پشتونخواه در واکنش به اخراج افغان‌ها از پاکستان مظاهره کرده است. آنها روز گذشته در برابر پریس کلپ کراچی جمع شده و از حکومت پاکستان خواستند که تصمیم اخراج اجباری افغان‌ها را پس بگیرد.

مظاهره ‌کننده‌ها همچنان مدعی شدند که پولیس در سند و پنجاب بنام مهاجرین پشتون‌ها را آزار و اذیت کرده و ملکیت‌هایشان را غصب می‌کند.

حکومت پاکستان تا هنوزدر این مورد چیزی نگفته است.

XS
SM
MD
LG