لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۴

سروی: توانایی زنان افغان برای انجام فعالیت‌های درآمدزا کاهش یافته است


شماری از زنان کارگر در افغانستان - عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد
شماری از زنان کارگر در افغانستان - عکس از آرشیف جنبه تزئینی دارد

دفتر سازمان ملل متحد برای برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان (UN WOMEN) می‌گوید، محدودیت‌هایی که زنان افغان با آن مواجه هستند، فرصت‌های درآمدزایی آنها را محدود می‌کند.

بر اساس سروی که این ادارۀ سازمان ملل متحد انجام داده، در ماه جون سال روان میلادی ۸۰ درصد زنان در افغانستان گفتند که توانایی‌شان برای انجام فعالیت‌های درآمدزا کاهش یافته است.

این آمار در ماه آپریل ۷۵ درصد بوده است.

زنان سازمان ملل متحد با اطلاعاتی که بر اساس گفت‌وگو با ۵۹۲ زن در ۲۲ ولایت انجام داده، همچنان گفته است که نقش زنان در تصمیم گیری‌ها در نیمۀ اول سال ۲۰۲۳ به گونۀ چشم‌گیری کاهش یافته است.

تقریباً تمامی این زنان گفته اند که تحت هیچ شرایطی طالبان به رسمیت شناحته نشوند یا اینکه به رسمیت شناختن‌شان مشروط به بهبود حقوق زنان باشد.

بر اساس این گزارش، میزان افسردگی، اضطراب و انزوا در بین زنان افغان از ماه‌های جنوری و مارچ تا ماه‌های اپریل و جون از ۵۷ درصد به ۶۹ درصد افزایش یافته است.

ادارۀ زنان سازمان ملل متحد می‌گوید که از سال ۲۰۲۱ تا اکنون طالبان بیش از ۵۰ فرمان را صادر کردند که مستقیماً حقوق زنان را محدود کرده است.

شماری از زنان و دختران افغان می‌گویند، فرمان‌های مختلف طالبان که از دو سال بدینسو صادر شدند، بر زندگی آنها تاثیر منفی گذاشته است.

زینب، باشندۀ کابل به رادیو آزادی می‌گوید که فرمان‌های طالبان او را از حضور در اجتماع و کار محروم کرده است و اکنون او وضعیت اقتصادی خوبی ندارد:
"من واقعاً وضعیت زندگی‌ام در حالت خراب قرار داد. من سه عضو فامیلم را سرپرستی می‌کنم. در این دو سال که بیکار شدم وضعیت روحی و روانی‌ام خوب نیست. هر روز محدودیت‌ها بر زنان زیادتر می‌شود."

دو خانم تجارت پیشه در یک نمایشگاه در کابل April 28 2022
دو خانم تجارت پیشه در یک نمایشگاه در کابل April 28 2022

عاطفه احمدی، یکی از دختران که از تحصیل محروم شده است، به رادیو آزادی می‌گوید:
"برای ما ثابت شده که طالبان صرفاً برای زنان بیشتر محدودیت‌ها را وضع کردند. آنها می‌خواهند دختران از پیشرفت و ترقی عقب بمانند. از بسته شدن مکاتب تا بسته شدن پوهنتون‌ها و بسته شدن آرایشگاه زنان متاثیر شدند چون برخی نان‌آور خانواده خود بودند."

ناجیه حیدری، یکی دیگر از زنان می‌گوید که او هم از فعالیت‌های اقتصادی و فرهنگی محروم شده است:
"من در گذشته فعالیت‌های ادبی داشتم و فعالیت‌های اقتصادی هم داشتم. از زمانیکه بیکار شدم، وضعیت بسیار سخت شد حتا نمی‌توانم یک کتاب بخرم."

طالبان با حاکمیت دوباره‌شان بر افغانستان، فرمان‌هایی را صادر کردند که بیشتر زنان را از کار، تحصیل، و دیگر فعالیت‌های اجتماعی منع کردند.

طالبان در کنار این اعتراضات دادخواهی زنان را برای حقوق‌شان سرکوب کردند و برخی زنان معترض را بازداشت و زندانی کردند.

حکومت طالبان در پاسخ به واکنش‌ها و اعتراض‌های ملی و بین‌المللی ادعا کرده است که حقوق زنان در چارچوب شریعت اسلام تأمین است.

هرچند این تصامیم طالبان از سوی سازمان ملل متحد نقض حقوق زنان خوانده شده، اما طالبان تا به حال هیچ یک از این محدودیت‌ها را بر نداشته است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG