لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۶

شهره با ایجاد فروشگاه برای خود و برخی بانوان دیگر زمینه کار را فراهم کرده است


شهره تمنا ۲۱ ساله یکی از دانشجویان محروم از تحصیل با ایجاد یک فروشگاه زنانه در شهر فیض‌آباد بدخشان برای خودش و برخی بانوان دیگر زمینۀ کار را فراهم کرده است.
شهره تمنا ۲۱ ساله یکی از دانشجویان محروم از تحصیل با ایجاد یک فروشگاه زنانه در شهر فیض‌آباد بدخشان برای خودش و برخی بانوان دیگر زمینۀ کار را فراهم کرده است.

شهره تمنا ۲۱ ساله دانشجوی سال سوم پوهنزی ژورنالیزم پوهنتون بدخشان به تازگی یک فروشگاه لباس و وسایل زنانه را در شهر فیض آباد بدخشان ایجاد کرده است.

او به رادیو آزادی گفت، پس از این که طالبان دروازه‌های پوهنتون را بروی بانوان بستند، در تلاش کاری دیگری شد تا بالاخره این فروشگاه را با سرمایۀ ابتدایی ۳۵۰ هزار افغانی ایجاد کرد.

بانو تمنا می‌گوید، پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان در بدخشان این نخستین فروشگاه وسایل زنانه است که از سوی یک زن ایجاد می‌شود:
"همین فروشگاه را که خواستم ایجاد بکنم هزینه‌اش را قرض گرفتیم، در روز اول ما توانستیم که بیش از ده هزار افغانی فروشات کنیم، تا زمانی که دانشگاه باز می‌شود و ما می‌توانیم به درس و تحصیل خود ادامه بدهیم ما از طریق تجارت هم می‌توانیم پیشرفت بکنیم."

بانو تمنا می‌گوید، باشندگان محل به ویژه زنان و دختران از این کار او استقبال کردند.

بانوی دیگری به نام رویا سهیل کوهستانی می‌گوید که شهره تمنا را در ایجاد این فروشگاه و فراهم کردن پول کمک کرده و حالا با او یکجا کار می‌کند.

او گفت که این فروشگاه محل راحتی برای بانوان در بدخشان است:
"از این که زنان نمی‌توانند آزادانه به هر فروشگاه رفته و خریداری بکنند و به دکان‌های آقایان بروند خریداری کنند این فروشگاه را ایجاد کردیم."

شهره تمنا نه تنها که برای خودش شغل ایجاد کرده، بلکه برای برخی دیگر بانوان دانشجو که از رفتن به پوهنتون محروم شده اند، زمینۀ کار را فراهم کرده است.

فروشگاه ایجاد شده توسط شبنم تمنا در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان
فروشگاه ایجاد شده توسط شبنم تمنا در شهر فیض آباد مرکز ولایت بدخشان

مریم، یکی از آنان به رادیو آزادی گفت که با کار در این فروشگاه می‌تواند مشکلات اقتصادی‌اش را رفع کند:
"زمانی که رژیم تغییر کرده و ما از دانشگاه رخصت شدیم، من در خانه بودم اما زمانی که شهره جان این فروشگاه را ایجاد کرد من روزانه اینجا مصروف استم و روزانه امتیازی را که برایم می‌دهند می‌توانم مشکلات شخصی خود را برآورده کنم."

در آستانه فرا رسیدن عید قربان، شماری زیاد بانوان برای خرید لباس و مواد خوراکی عید به بازار می‌روند.

یکی از این بانوان که نخواست نامش در گزارش گرفته شود، از ایجاد فروشگاه بانوان در بدخشان اظهار خوشحالی کرد:
"من بسیار خرسند هستم از این که تمام ضروریات خود را که من نیاز دارم می‌توانم از یک دختر خانم بدست بیاورم آن هم بدون کدام ترس و هراس."

این بانو که دانشجو است، از تمام دخترانی که بخاطر بسته شدن دروازه‌های مکاتب و پوهنتون‌ها از درس و تحصیل باز مانده اند می‌خواهد که بجای تشویش و بی‌کار نشستن در گوشۀ خانه، اقدام به کاری کنند تا از کاروان پیشرفت عقب نمانند.

شهره تمنا در حالی دست به کار تجارت در شهر فیض‌آباد بدخشان زده است که اخیراً شمار زیادی از زنان تجارت پیشه از رکود تجارت‌شان شکایت داشته و به رادیو آزادی گفتند، هیچ حمایتی از آنان صورت نمی‌گیرد.

تمنا: میخواهم در آینده تجارت‌پیشه بزرگ شوم
تمنا: میخواهم در آینده تجارت‌پیشه بزرگ شوم

هفته گذشته بانک جهانی هم افغانستان را در فهرست ۱۱ کشوری قرار داد که مکان مناسبی برای زنان تجارت پیشه نیست.

این بانک در گزارشی که زیر نام (زن، تجارت و قانون در سال ۲۰۲۳) نشر کرد، از افغانستان به عنوان کشوری یاد کرده که در آن روزبه‌روز وضعیت قانونی برای زنان تاجر و رشد تجارت آنها خرابتر می‌شود.

اما شهره تمنا امیدوار است که کارش رونق پیدا کرده و روزی تجارت‌پیشۀ بزرگی شود.

XS
SM
MD
LG