لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۹

پاکستان برای اخراج مهاجرین غیرقانونی افغان مراکز ویژه ایجاد کرده است


شماری از خانواده های مهاجر افغان که قصد برگشت از پاکستان به افغانستان را دارند
شماری از خانواده های مهاجر افغان که قصد برگشت از پاکستان به افغانستان را دارند

در حالی که تنها ۶ روز از مهلت یک ماهه به بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار مهاجر غیرقانونی افغان مقیم پاکستان برای خروج از این کشور باقی مانده است، رسانه‌های پاکستانی گزارش داده اند که برای اعزام پناهجویان به افغانستان، مراکز ویژه‌ای در ایالت‌های مختلف این کشور ایجاد شده است.

رسانه‌های پاکستانی به نقل از مقام‌های پاکستانی گفته اند که این مراکز در ایالت‌های پنجاب، سند، بلوچستان و خیبرپختونخوا ایجاد شده اند.

بر اساس این گزارش‌ها، افغانانی که از ایالت‌های پنجاب و سند توسط پولیس دستگیر شوند به مراکز ساخته شده در راولپندی و کراچی منتقل و از آنجا به افغانستان فرستاده خواهند شد.

علاوه بر این در خیبرپختونخوا که افغان‌های زیادی در آن زندگی می‌کنند و در نزدیکی خط دیورند قرار دارد دو مرکز ایجاد شده و در ایالت بلوچستان هم سه مرکز ایجاد شده است.

بر اساس گزارش‌های رسانه‌های پاکستانی، بر بنیاد این طرح به پولیس و مقام‌های محلی این اختیار داده شده است که تمامی مهاجران غیرقانونی را پس از دستگیری به این مراکز منتقل و از آنجا به افغانستان فرستاده شوند.

حکومت موقت پاکستان به یک میلیون و ۷۳۰ هزار افغانی که به گفته آنها مدارک قانونی برای زندگی در پاکستان ندارند، تا پایان ماه اکتوبر مهلت داده است که این کشور را ترک کنند.

سرپرست وزارت داخلۀ پاکستان گفته که پس از این تاریخ، عملیات ویژۀ اخراج مهاجران غیرقانونی افغان آغاز خواهد شد.

اکنون این مهلت در حال پایان یافتن است.

برخی از افغان‌هایی که پس از حاکمیت دوبارۀ طالبان بر افغانستان به پاکستان رفته اند، می‌گویند که در صورت برگشت آنها به کشورشان، با تهدیدات امنیتی و مشکلات اقتصادی زیادی مواجه خواهند شد.

سرفراز احمدزی، یک پناهجوی افغان ساکن راولپندی پنجاب به رادیو آزادی گفت:
"مهلتی که پاکستان به پناهجویان افغان داده رو به پایان است، این سبب نگرانی همه پناهجویان افغان شده است و آنها حیران اند که چه کنند؟ اکثر افغان‌هایی که احساس خطر می‌کنند یا به پاکستان آمدند و یا به ایران رفتند، از حکومت پاکستان می‌خواهیم تصمیم خود را تغییر دهد و نگذارند افغان‌هایی که جان‌شان در خطر است، دوباره به افغانستان فرستاده شوند."

زرمینه، یکی دیگر از پناهجویان افغان مقیم اسلام‌آباد پاکستان به رادیو آزادی می‌گوید که از یک سال به این سو برای پیگیری پروندۀ مهاجرت خود به پاکستان رفته، اما تصمیم اخیر پاکستان او را به شدت نگران کرده است:
"ما نمی‌توانیم در اینجا در آرامش زندگی کنیم و نه برای ما در افغانستان امنیت وجود دارد. پولیس پاکستان هر روز خانه به خانه می‌گردد و افغان‌ها را دستگیر و زندانی می‌کند و یا می‌گویند که باید به افغانستان برگردید. وضعیت بدی برای مهاجران افغان در اینجا وجود دارد."

سازمان ملل متحد، شماری از نهادهای حامی حقوق بشر و ایالات متحدۀ امریکا خواستار توقف اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان شده اند، اما به نظر می‌رسد این خواست‌ها هنوز نتیجۀ مثبتی نداشته است.

حکومت طالبان در افغانستان نیز تصمیم پاکستان را غیرانسانی خوانده و گفته است که سبب ایجاد فاصله بین دو کشور می‌شود، اما همزمان در ولسوالی لعلپور ننگرهار در نزدیکی مرز تورخم برای پناهجویان برگشتی افغان کار ساخت کمپ موقت را آغاز کرده است.

XS
SM
MD
LG