لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۵

روزنامهٔ میل: طالبان از تاجران و سرمایه داران افغان خواسته اند تا به مهاجرین کمک کنند


مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشتانده میشوند
مهاجرین افغان که از پاکستان به افغانستان برگشتانده میشوند

روزنامه میل

  • روزنامه میل چاپ بریتانیا در مقاله یی به خواست طالبان از سکتور خصوصی در افغانستان تمرکز کرده که در آن خواسته شده است به هزاران تن از مهاجرینی که از پاکستان اخراج شده اند٬ کمک کنند.

در این گزارش که آن را اسوشیتد پرس تهیه کرده است به روند اخراج افغانهای بدون اسناد توجه کرده و نوشته است با آنکه پاکستان میگوید که این تنها افغانها نیستند که هدف قرار می گیرند٬ اما به نوشته مقاله روزنامه٬ این تصمیم پاکستان بیشتر مهاجرین افغان را تحت تاثیر قرار داده است.

در این مطلب اسوشیتد پرس که روزنامه میل آن را به نشر رسانده آمده است که در جریان یک ماه حدود دو نیم لک تن از افغانهای مهاجر به افغانستان برگشتانده شده اند و هزاران تن دیگر نیز در راه اند.

در این نوشته به عملکرد نیروهای پاکستانی نیز اشاره شده که در پی یافتن افغانها٬ خانه به خانه میگردند و به گفته نهاد های امداد رسان٬ خانواده های مهاجر با وضعیت و شرایط بد رو به رو هستند.

طالبان گفته اند که برای رهایش مهاجرین برگشته به افغانستان کمپ های موقت را ایجاد می کنند.

درهمین حال وزیر تجارت و صنعت حکومت طالبان از تاجران افغان خواسته است تا برای خانواده های مهاجر که در وضعیت بد به سر می برند٬ کمک کنند.

روزنامه اندیپندنت

  • اما روزنامه بریتانوی اندیپندنت در مطلبی به زنده گی یک تن از افسران کوماندوی افغانستان توجه کرده است که در نظام جمهوریت با قوای بریتانوی همکاری کرده بود و بعدا طالبان وی را بازداشت شکنجه کرده اند.

از این کوماندو به اسم مستعار رحمت الله نام برده شده و گفته شده است که وی پس از سقوط نظام جمهوری به خانه برگشته بود. وی چندین ماه در خانه پنهان شده بود و زمانی که از خانه بیرون شد٬ طالبان وی را دستگیر کردند. طالبان چشم های وی را بستند و او را به یک منطقه کوهستانی انتقال داده و سیزده روز شکنجه کرده بودند.

رحمت الله به روزنامه گفته است که وی برای زنده ماندن امید خود را از دست داده بود. اما یک روز یک تن از طالبان به وی نامه یی داد که بخواند و فرد دیگری ازطالبان تفنگ خود را به سوی وی نشانه گرفته بود که فیر کند٬ اما تعداد دیگری از طالبان با کشتن وی مخالفت کرده بودند.

این افسر کوماندوی پیشین به روزنامه گفته است که ترجیح می داد کشته شود نسبت به این که هر روز شکنجه شود.

وی در اواخر سال ۲۰۲۲ رها شد و اما حالا نیز در خفا بسر می برد.

XS
SM
MD
LG