لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۹

کاکر: بعد از برگشت طالبان به قدرت حملات تروریستی در پاکستان افزایش یافته است


انوارالحق کاکر، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان
انوارالحق کاکر، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان

انوارالحق کاکر، نخست وزیر حکومت موقت پاکستان می‌گوید، بعد از حاکمیت دوبارۀ طالبان در افغانستان، حملات تروریستی در پاکستان ۶۰ درصد افزایش یافته که در نتیجۀ این حملات در این کشور ۲۲۶۷ تن کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های پاکستانی، او روز چهارشنبه در یک کنفرانس خبری ادعا کرده که این حملات در حدود بیش از دو سال گذشته از سوی تحریک طالبان پاکستان (تی تی پی) با استفاده از خاک افغانستان انجام شده است.

انوارالحق کاکر مدعی شده که در حملات انتحاری در پاکستان شماری از افغانان هم شامل بودند:
"در حملات انتحاری ۱۵ تن از اتباع افغانستان هم شامل بودند، افزون بر این تا کنون بر اثر عملیات ضد تروریستی اداره‌های مجری قانون پاکستان ۶۴ افغان کشته شدند که همه این حقایق به مقام‌های افغان معلوم است".

او افزوده که آنان فهرست اعضای تی تی پی را به طالبان افغانستان داده اند و معلومات کامل در این مورد با آنان شریک ساخته شده، اما طالبان تا کنون در این مورد اقدام مثبت انجام ندادند.

نخست وزیر حکومت موقت پاکستان همچنان از حکومت طالبان خواسته که باید همه پاکستانی‌هایی را که در افغانستان بود و باش دارند و در حملات تروریستی پاکستان دست دارند، هرچه زودتر بازداشت کرده و به آنان بسپارند.

انوارالحق کاکر در پایان صحبت خود گفته که اظهارات برخی از مقام‌های طالبان به گفتۀ او، غیرضروری، غیر مسئولانه، تهدیدآمیز، گمراه کننده و نگران کننده است.

او در این مورد گفت:
"بعد از اظهارات اخیر تعدادی از مقام‌های افغان، نه تنها افزایش حملات تروریستی بی‌معنا نیست بلکه نگرانی دولت پاکستان را هم ثابت می‌کند".

شماری از مقام‌های حکومت طالبان در این اواخر در واکنش به اخراج مهاجرین افغان از پاکستان از زبان تند استفاده می‌کنند که از این میان شیر محمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان در نشستی در کابل به تاریخ ۱۵ ماه عقرب، رفتار حکومت پاکستان در برابر مهاجرین را ظالمانه شمرد.

او گفت که آنان در این مورد زیاد تحمل کردند، اما اگر حکومت پاکستان رفتارش را تغییر ندهد، آنان مجبور به عکس‌العمل شدیدتر خواهند شد.

اما اینکه چگونه عکس‌العملی، جزئیات نداد.

ذبیح‌الله‌ مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در مورد اظهارات نخست وزیر حکومت موقت پاکستان به پرسش‌های رادیو آزادی جواب نداد، اما پیش از این حکومت طالبان همواره گفته که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نمی‌شود.

شماری از آگاهان امور سیاسی اما می‌گویند، حکومت پاکستان بجای اتهام بستن باید از راه‌های دیپلماتیک برای از بین بردن تروریستان منطقه‌ای دست به کار شود.

احمد خان اندر، یکی از آنان در این مورد به رادیو آزادی گفت:
"این یک رفتار غیر دیپلماتیک آنان است، افغانان هیچ ‌وقت به امور داخلی کشورهای دیگر مداخله نمی‌کنند بلکه آنان هستند که در جهان بنام مادر تروریزم یاد می‌شوند و همیشه به امور داخلی افغانستان مداخله کردند، ما می‌‎خواهیم که حکومت پاکستان این گونه اتهام‌ها را پایان دهد".

مقام‌های پاکستانی پیش از این هم در رابطه با ناامنی این کشور بالای افغانان مقیم پاکستان اتهام بسته بود و ادعا کرده بود که در این مورد به حکومت طالبان اسناد هم ارائه کرده است.

ظاهراً هم اقدامات اخیر حکومت پاکستان در پیوند به اخراج مهاجرین فاقد اسناد افغان از این کشور در پیوند به همین موضوع روی دست گرفته شده است.

به گفتۀ انوارالحق کاکر، پس از به پایان رسیدن آخرین مهلت برای اخراج مهاجرین بدون اسناد، بیش از ۲۵۰ هزار افغان به کشور شان برگشت داده شده اند.

شماری از کشورها، سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری و کارشناسان سازمان ملل از این اقدام حکومت پاکستان انتقاد کرده و آن را خلاف اصول بین‌الملل خوانده اند.

مرتبط

XS
SM
MD
LG