لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۱۴ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

سازمان عفو بین الملل: پاکستان از مهاجرین افغان به عنوان ابزار سیاسی استفاده میکند


 مهاجرین افغان که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند
مهاجرین افغان که مجبور شده اند پاکستان را ترک کنند

سازمان عفو بین‌الملل از پاکستان به دلیل عدم شفافیت کامل، روند قانونی و پاسخگویی در روند اخراج مهاجرین افغان و آزار و اذیت آنان در جریان بازداشت‌ها به شدت انتقاد کرده است.

این سازمان در اعلامیۀ تازه‌اش که ناوقت روز دوشنبه نشر شد، نوشته است که از هزاران مهاجر افغان به عنوان ابزار سیاسی استفاده می‌شود تا به افغانستان تحت حاکمیت طالبان باز گردانده شوند؛ جایی که به گفتۀ عفو بین‌الملل حقوق بشر تحت فشار شدید قرار دارد و در این میان جان آنها و وضعیت جسمی‌شان ممکن در معرض خطر قرار گیرد.

این اعلامیه همچنین نشان دهندۀ این نگرانی است که اگر حکومت پاکستان هرچه زودتر جلوی اخراج افغانان از این کشور را نگیرد، این وضعیت امنیت، تحصیل و زندگی هزاران افغان به ویژه زنان و دختران را به خطر خواهد انداخت.

عفو بین‌الملل همچنین از افزایش موارد آزار و مخالفت با مهاجرین افغان در پاکستان صحبت کرده و چنین مواردی را مستند کرده است.

لوگوی سازمان عفو بین الملل
لوگوی سازمان عفو بین الملل

در اعلامیۀ این سازمان همچنین به ۴۹ کمپ جمع‌آوری مهاجرین فاقد اسناد که توسط حکومت پاکستان برای مهاجرین افغان ساخته شده، اشاره شده است که به گفتۀ عفو بین‌الملل بر اساس قانون خاصی ساخته نشده است.

این اعلامیه تأیید می‌کند که حداقل در ۷ کمپ یا مرکز به بازداشت شدگان حق قانونی داده نشده است، یعنی از داشتن وکیل و همچنین اجازۀ ارتباط با اعضای خانوادۀ خود محروم هستند.

در گزارش عفو بین‌الملل گفته شده که چنین مراکزی با محاکمۀ آزاد و عادلانه در تضاد بوده و از حکومت پاکستان خواسته شده تا فوراً بازداشت، اخراج و آزار و اذیت گستردۀ مهاجران افغان را متوقف کند.

این سازمان حامی حقوق بشری در حالی از حکومت پاکستان به دلیل اخراج غیرمسئولانۀ مهاجرین افغان انتقاد می‌کند که گزارش‌هایی از رفتار نادرست و آزار و اذیت مهاجرین از سوی حکومت پاکستان با تعداد زیادی از پناهجویان بازگشته به افغانستان منتشر شده است.

مهاجرین افغان در پاکستان
مهاجرین افغان در پاکستان

اما با تمام این موردها سرفراز بوگتی، وزیر داخلۀ حکومت موقت پاکستان روز گذشته در مجلس سنای این کشور گفت که آنها تنها عملیات بیرون کردن مهاجران غیرقانونی را آغاز کرده اند:

"اول اینکه این یک نوع سردرگمی است که این یک عملیات برای اخراج و سرکوب مهاجران افغان است. اما این حق حکومت پاکستان است که افغانستان اکنون از خطر خارج شده است، جنگ داخلی وجود ندارد، نیروهای خارجی که آنجا بودند، اکنون رفته اند. پس در چنین شرایطی افغان‌هایی که اینجا بودند باید برگردند."

وزیر داخلۀ حکومت موقت پاکستان در حالی این سخنان را مطرح می‌کند که اخیراً برخی از مهاجرین افغان مدعی شدند که با وجود داشتن اسناد قانونی، شکنجه، زندانی و سپس به افغانستان بازگردانده شده اند.

XS
SM
MD
LG